چرا عابران 30درصد تلفات تصادفات را تشکیل می دهند؟‌

گروه اجتماعی- علل مختلفی برای این آمار می توان متصور شده که عبارتند از پوشیدن لباس تیره از سوی عابران پیاده بعد از غروب آفتاب ، حرکت در سطح سواره رو و از سوی دیگر نداشتن توجه به جلو از سوی رانندگان و تخطی از سرعت مطمئنه .

به گزارش افکارنیوز،‌ یک کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک درباره میزان بالای آمار تلفات عابران پیاده در تصادفات رانندگی به افکارنیوز گفت:‌در مباحث ترافیکی باید به سه مقوله انسان،‌راه و وسیله نقلیه توجه جدی داشت.   

محمدکریم خسروی افزود: در تلفات انسانی ناشی از تصادفات باید توجه کرد آمار نهایی مربوط به راننده،‌سرنشین، عابر پیاده، راکب موتورسیکلت به عنوان راننده و تک نشین به عنوان سرنشین در نظر گرفته می شوند.  

وی تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی حداقل 27-28 درصد تلفات تصادفات را عابران پیاده تشکیل می دهند که این مساله را باید ناشی از موارد گوناگونی دانست؛‌بحث آموزش همگانی موضوعی جدی است که رعایت نکات ایمنی می تواند موجب کاهش میزان تلفات شود.

وی ادامه داد: همان طور که رانندگان باید ضوابط و وظایفی را حین رانندگی رعایت کنند،‌عابران پیاده نیز ملزم به رعایت قوانینی هستند،‌بخشی از این موارد ناشی از بی مبالاتی رانندگان،‌بخشی مربوط به بی دقتی و رعایت نکردن قوانین از سوی عابران پیاده است.

خسروی بیان کرد: موضوع مهم دیگر در کاهش تلفات عابران پیاده، نقش راهها و ایمن سازی معابر است؛‌همان طور که رانندگان و عابران وظایفی دارند؛‌ایمن سازی معابر در کاهش آمار کشته های تصادفات بسیار مهم است متاسفانه معابر ما به طور کامل ایمن سازی نشده اند و اگر از سایر مولفه ها بگذریم ،‌مهندسی ترافیک و ایمنی معابری که عابران در آن راه می روند از جمله موارد بسیار مهم تلقی می شود.

وی تصریح کرد:‌ درمعابر شهری،‌حاشیه ها جاده های،‌30کیلومتری شهرها نیازمند ایمن سازی شوند.  

وی خاطر نشان کرد:‌اقداماتی انجام شده اما کافی نیست به طوری که اکنون پل های روگذر و زیر گذر و یا خطوط عابر پیاده به تعداد کافی و متناسب با نیاز معابر نداریم.  

وی گفت: مساله مهم دیگر نداشتن روشنایی مناسب و کافی و کامل در شب است که با توجه به فرهنگ حاکم پوشیدن لباس تیره در جامعه ،‌عابران پیاده در  بسیاری از موارد دیده نمی شوند درحالی که دیده شدن و دیدن در ترافیک در ترافیک مقوله ای مهم و اصلی تلقی می شود.

این کارشناس ترافیک اظهار کرد: مساله امداد و نجات به ویژه در زمان طلایی در سرنوشت مصدومان بسایر مهم است زیرا حوادث اتفاق افتاده نباید به بهای جان مصدمان تمام شود بنابراین سازمان های امداد و نجات و اورژانس باید به نحوی مدیریت شوند که اقدامات آنها شامل حضور به موقع و انتقال صحیح مصدمان به مراکز درمانی و در نهایت پذیرش مناسب در این مراکز در نهایت منجر به بهبود و زنده مانده مصدوم شود که به این صورت آمار تلفات ناشی از تصادفات کاهش می یابد.

وی ادامه داد:‌آموزش های اولیه به شهروندان در رابطه با چگونگی برخورد با مصدوم و انتقال وی و نقش سازمان های امداد و نجات می تواند به کاهش این آمار کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: نیمی از آمار کشته های تصادفات در صحنه تصادف اتفاق می افتد و نیمی دیگر بعد از صحنه تصادف و در جریان انتقال مصدوم به مراکز درمانی است بنابراین باید زمان امدادرسانی و انتقال فرد را به حداقل رساند که به این صورت احتمال زنده ماندن مصدومان افزایش می یابد.

وی بیان کرد: در بحث عابران پیاده؛ کودکان وخردسالان و افراد میانسال و بالای 50 سال بیشترین قربانیان را تشکیل می دهند بنابراین این افراد نیازمند علایم خاص تر و آموزش های همگانی بیشتر هستند.  

به گفته وی ، گسترش اماکن مسکونی در امتداد جاده ها، ‌وجود مدارس در حاشیه 30کیلومتری شهرها و نزدیکی جاده ها و ... را باید از جمله عوامل موثر در وقوع تصادفات و افزایش میزان کشته ها در نظر گرفت.  

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوان آمار کشته ها و تلفات انسانی ناشی از تصادفات را در کشور کاهش داد باید آمار 25درصدی کشته های موتور سوار و عابران پیاده را کنترل کرد و کاهش داد، زیرا این دو قشر بیش از نیمی از تعداد کشته های تصادفات را به خود اختصاص می دهند.

خسروی گفت: آموزش همگانی،‌آشنایی مردم با حقوق و تکالیف خود در مباحث ترافیکی ، اقدامات ‌مسوولان و متولیان ترافیک و مدیریت شهری برای ایمن سازی معابر و نقش مدیران راه در ایمن سازی معابر خارج از شهر از جمله مواردی است که می تواند نقش موثری در پیشگیری از تلفات ناشی از تصادفات داشته باشد.  

کارشناس ارشد حمل و نقل و ترافیک عنوان کرد: نکته بسیار مهم دیگر مدیریت کنترل سرعت است یعنی سرعت تردد خودروها و وسایل نقلیه را در شهرها مدیریت و کنترل کنیم البته نه به حدی که موجب آزار شود بلکه سرعت های مجاز و قانونی را اعمال کرده و در گذرگاه ها معابر ایمن ایجاد کنیم زیرا این مساله در کاهش تلفات تصادفات تاثیر گذار خواهد بود.  

وی در پایان تصریح کرد: شدت حادثه را باید با مدیریت کنترل سرعت و به نحو شایسته در معابر شهری اعمال کنیم البته باید توجه داشته که اگر شرایط سرعت را کمتر از حد مجاز در نظر بگیریم حتم بدانید که حالت نافرمانی ایجاد می کند و راننده در هر لحظه به دنبال این است که گریز بزند که در نهایت باعث حادثه می شود.

 


مهرنوش حیدری