سلامت مردم، بازیچه برندهای غذایی سودجو

گروه اجتماعی- سازمان استاندارد بر خلاف رویه گذشته خود این بار اقدام به انتشار خبری مبنی بر تخلف یکی از برندهای معروف صنایع لبنی کشور کرد و علاوه بر ایجاد بهت در جامعه از سوی دیگر سبب شد تا مصرف کنندگان حداقل برای یک بار احساس کنند که برندهای معروف صنایع غذایی حاشیه امن خود را از دست داده و در صورت اثبات، تخلفشان به اطلاع مردم می رسد.

به گزارش افکارنیوز، ماجرا از این قرار است که در جریان بازرسی کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران از واحد تولیدی کاله تهران مشاهده شد که این واحد تولیدی آگاهانه اقدام به درج تاریخ غیر واقعی (5 روز بعد) بر روی محصول شیر پاستوریزه کرده است.

بنا بر اعلام سازمان استاندارد، واحد تولیدی کاله تهران همچنین نسبت به درج نشان استاندارد بر روی شیر فرادما (استریل) بدون اخذ مجوز استاندارد و نیز درج آدرس محل تولید به صورت غیرواقعی (استان مازندران) بر روی محصولات خود اقدام کرده است.

تخلفات صورت گرفته توسط واحد تولیدی کاله تهران، حسب قوانین و مقررات از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

این گزارش را باید سرآغاز پرده برداری از تخلفات برندهای معروف دانست زیرا تا پییش از این سابقه نداشته هیچ مرجع رسمی ویا قضایی با چنین صراحتی از تخلفات شرکت های معروف با ذکر نام برند آنها گزارشی ارائه کند،‌به طوری که در فاجعه استفاده بیش از حد از روغن پالم در صنایع لبنی علیرغم وعده های مکرر هیچ گاه متخلفان معرفی نشدند و پس از مدتی ماجرا به دست فراموشی سپرده شد.

سال هاست که فعالان این عرصه به طور مستمر از مزیت های استفاده از محصولات لبنی کارخانه ای و پاستوریزه سخن می گویند و تاکید می کنند که استفاده از لبنیات سنتی بسیار خطرناک بوده و جان و سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد و با این کار بازار پردرآمد خود را حفظ کرده اند و جالب اینکه با وجود گران نشدن قیمت شیر خام،‌فعالان صنایع لبنی هر از چندی اقدام به گران کردن محصولات خود با بهانه های واهی می کنند.

البته این اگر پای درد و دل دامداران و تولید کنندگان شیر خام بنشینید، متوجه می شوید صنایع لبنی در حق آنها اجحاف فراوان کرده و حاضر نیستند حداقل قیمت تعیین شده برای خرید شیر خام را بپردازند در حالی که گران کردن محصول نهایی را حق مسلم خود می دانند.

برخی برندهای معروف مانند کاله دارای بازار فروش بسیار خوبی در سطح جامعه هستند و به دلیل ذائقه پسند بودن، محصولات آن مورد توجه قرار می گیرد اما سووال اینجاست که شرکتی مانند کاله با وجود سود بالای ناشی از فروش محصولات خود چرا دست به این کار زده است؟ آیا سلامت مصرف کنندگان اهمیت نداشته و تنها کسب سود بیشتر مهم است که این شرکت اقدام به این تخلف بزرگ کرده است؟

مسوولان شرکتی که بنرهای تبلیغاتی فراوان آن در شهر آمل با مضمون اولین صادرکننده پنیر و... به اروپا در هر کوی و برزن قابل مشاهده است،‌چگونه به خود اجازه می دهند از اعتماد مردم سوء استفاده کرده و محصولات غیر استاندارد را عرضه کنند؟  آیا تا به حال فکر کرده اند که ممکن است یک کودک این گونه محصولات را استفاده کند و سلامت و جان خود را از دست دهد؟

هرچند تا زمانی که برخوردهای جدی با تخلفات در حوزه صنایع غذایی صورت نگیرد، راه برای ادامه و تکرار سوء استفاده ها باز می ماند و تنها  مردم به عنوان مصرف کننده محصولات، علاوه بر ضرر مالی؛ جان و سلامت خود را به مخاطره می اندازند.

صنایع لبنی تا زمانی که حاشیه امن فعلی را دارند بعید به نظر می رسد رویه خود را عوض کنند زیرا مطمئن هستند که کسی برخورد جدی و قهرآمیزی با آنها نخواهد کرد به طوری که اظهارات سید محمود نوابی،‌ رئیس سازمان حمایت که گفته بود نمی‌توان با صنایع لبنی که محصولات فسادپذیری دارند، برخورد قهری جدی‌تری کرد،‌موید این مساله است.

اکنون و با انتشار گزارش سازمان استاندارد مردم از مراجع قضایی، ‌وزارت بهداشت، ‌سازمان حمایت،‌ انجمن صنایع لبنی انتظار دارند حداقل برای یکبار با متخلفان این برند معروف که طرفداران فراوانی در میان خانواده ها دارد،‌برخورد جدی و قانونی و سختگیرانه انجام دهند تا درس عبرتی باشد برای سایر فعالان این حوزه که با جان و سلامت مردم با هدف کسب سود بیشتر بازی نکنند.


مهرنوش حیدری