به گزارش فارس، محمد باقر ذوالقدر ظهر امروز در سومین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی با اشاره به اینکه مهمترین و حساسترین مسئله روز بحث وقوع جرم است، اظهار داشت: سیر فزاینده و پیچیدگی جرم در جهان تنوع و در برگیری جرم عواملی است که آن را تبدیل به مهمترین مسئله بشر امروز و فردا کرده به نحوی که به عنوان بحران و تحدید رو به رشد بشر امروز محسوب میشود.
وی با به این اینکه انحراف و ناهنجارها بشر را تهدید می‌کند، افزود: ظرفیت دنیا به سمت گسترش جرم و ناهنجاری پیش می‌رود که سرمنشأ رشد جرائم در دنیا، ضعف ایمان و معنویت دینی است.

*طبق آمار رسمی سازمان ملل نرخ رشد جرائم در دنیا ۵ درصد گزارش شده است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور با بیان اینکه اندیشه انحرافی و خلاف فطرت در دهه اخیر توسط علم و فناوری نوین جهانی و به سراسر مرزها گسترش و تبدیل به عارضه جهانی شد، اضافه کرد: سال گذشته نرخ رشد جرائم دنیا طبق آمارهای رهای رسمی سازمان ملل پنج درصد گزارش شد که این رقم قابل توجهی است، چرا که آمار جرائم و این حداقل بیش از رشد جمعیت جهان و بیش از شاخص رشد اقتصادی در جهان است.
وی افزود: مقررات بسیار سختی برای پیشگیری از وقع جرم در جهان اعمال شده است که ریشه اصلی آن دوری از معنویت در غرب و اجتناب‌ناپذیری در دنیا بیشتر مطرح است زیرا پایگاه اصلی آن دست عناصر غربی قرار دارد.
ذوالقدر با اشاره به اینکه رشد فزاینده اطلاعات و فناوری بسیار بر این مسئله دامن زده است، ادامه داد: توسعه این امر آرام آرام از انقلاب صنعتی آغاز و بعدها این روند با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد فزاینده‌ای به همه جهان پیدا کرد.
وی در ادامه صحبت‌های خود به بررسی بسیار موثر وقوع پیشگیری از جرم در استان‌ها اشاره کرد و گفت: در این کارگاه‌ها اقدامات بر اساس نگاه علمی شکل گرفت زیرا برای پرداختن به یکی از مهم‌ترین و فوری‌ترین مسائل اثر گذار و مفقود همین موضوع جرم است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور ادامه داد: انگیزه و ترویج اندیشه غربی با ورود به صنعت فناوری اطلاعات و اندیشه غربی مادی و سکولار شتاب بیشتری به این مسئله داده است.
وی بیان داشت: اقتصاد جرم و جرائم اقتصادی که غالبا آگاهانه برای منافع اقتصادی صورت می‌گیرد بسیار نگران کننده است چرا که در کاربرد شکافی‌های بسیاری مشخص می‌شود که دست مافیای شبکه‌های اقتصادی جرم پشتوانه کار بوده است.
ذوالقدر با تاکید به اینکه غفلت بیشتر ملت‌ها نسبت به موضوع جرم از ضعف و ناآگاهی برای مقابله با آن است، ادامه داد: روش‌های مناسبی برای برخورد با چنین جرائمی هنوز تعریف درستی پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه چهار دلیل پشت این قضیه است که اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود، اضافه کرد: ما تحت تأثیر فضای تحریف شده در جهانی هستیم که ارائه بنیان و بی ثبات سیاسی را دشمن برای کشورهای انقلابی در دادگاه‌های غربی تعریف و آن را مورد هدف قرار داده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور به تلاش برای بی ثباتی سیاسی و استحاله و ناتوی فرهنگی دینی را نمونه بارز این امر برشمرد و گفت: برای تغییر هویت کشور بخشی از جرائم و انحرافات مورد هدف و توسعه دشمن قرار می‌گیرد که ترویج انحرافات و ناهنجاری جرم مشهود آن است.
وی در بخشی از صحبت‌های خود به توسعه جرم در کشورها و پیامدهای بسیار بدی همانند مسائل سیاسی و امنیتی اشاره کرد و افزود: بسیاری از ناامنی‌ها ثبات امنیت و آرامش را تهدید می‌کند.
ذوالقدر ادامه داد: همان طور که باید فکر توسعه بود باید فکر وقوع جرم و هزینه‌های سنگین جرائم هم بود زیرا مافیای جرم و اقتصاد جرم برای ملت‌ها و کشورهای هزینه‌های اجتماعی فردی اقتصادی زیادی دارد.

*افزایش وقع جرم به حیثیت و اعتبار کشور لطمه می‌زند
وی به نقش الگویی کشور ایران اشاره کرد و افزود: در مورد کشور ما وقوع جرم و حجم فراوانی آن خسارت‌های بالایی در بر دارد و افزایش آن به حیثیت و اعتبار جهانی کشور ما لطمه می‌زند چرا که ما پرچم دار حرکت بیداری اسلامی در سایر ملت‌ها هستیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور گفت: نظام دینی و انقلاب ما بر اساس جمهوری اسلامی شکل گرفته و امروز الگوی بسیاری از کشورهایی همچون لیبی، تونس، مصر است.
وی به همایش بیداری اسلامی که در تهران برگزار شد، اشاره کرد و افزود: به گفته بسیاری از این کشورها آنها از انقلاب ایران الهام و رهبری این حرکت را از ایران آموخته‌اند.
ذوالقدر تاکید کرد: وقتی ایران نقش مهمی در بیداری اسلامی و الگو پذیری سایر کشورها و بزرگ‌ترین حادثه تاریخی جهان را رقم می‌زند باید الگوی خوبی در مرحله عمل باشد زیرا وقوع جرم به حیثیت ملت ضررمی زند.
وی در ادامه صحبت‌های خود به وقوع جرم در کشور اشاره کرد و افزود: وقوع جرم در کشورها زیاد است چنانکه رشد ۱۳ درصدی ورودی پرونده‌ها به دادگستری یکی از نشانه‌های افزایش جرم در کشور ایران است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: هر چند شاید افزایش ورودی پرونده‌ها نشانه اصلی افزایش جرم نمی‌تواند باشد ولی صد در صد نشانه وجود یک اشکال بزرگ در کشور است.
وی افزایش جمعیت کیفری زندانیان را از دیگر دلایل افزایش جرم در سطح کشور دانست و گفت: رشد ۲۲ درصدی جمعیت زندانیان در ۲ سال اخیر نشانگر وجود افزایش جرم در کشور است.
ذوالقدر همچنین به شاخص دیگر افزایش جرم در از سوی نیروی انتظامی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تعداد نیروهای فعال در قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و نیروی انتظامی افزایش یافته است اما هیچ تغییری در وضعیت موجود رخ نداده است که این امر خود نشان یک اشکال دیگر است.

*افزایش جرم در ایران هشدار وجود جنگ خاموش در کشور است
وی افزایش جرم در جامعه ایران را جنگ خاموش داخلی عنوان کرد و گفت: متأسفانه وجدان بیداری در جامعه به درد نمی‌آید که به این مسئله رسیدگی کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اشاره به این که تهاجم فرهنگی، ناتوی‌ فرهنگی و جنگ نرم در حال حاضر بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دلایل بروز جرم در کشور ایران می‌باشد، گفت: غرب با تغییر هویت فرهنگی و اعتقادی کشور و با انگیزه ترویج انحراف ناهنجاری و جرم قصد تخریب کشور را دارد.
وی با تاکید بر این که جامعه‌ای که گرفتار جرم است نمی‌تواند به توسعه بپردازد، افزود: مافیای‌ جرم برای ملت‌ها و کشورهای در حال توسعه هزینه‌های گزافی را در بر خواهد داشت و در واقع گسترش جرم اقتصاد کشورها را فلج می‌کند.

*در دانشگاه‌ها پیشگیری از وقوع جرم پیشینه علمی ندارد
ذوالقدر در ادامه صحبت‌های خود به گسترش دانشگاه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: در دانشگاه‌ها درسی با نام پیشگیری از وقوع جرم به دانش‌آموزان آموزش داده نمی‌شود.
وی افزود: برای پیشگیری از وقوع جرم پیشینه‌ای علمی وجود باید وجود داشته باشد که در دانشگاه‌های ما این امر وجود ندارد و در این راستا ما با فقر ادبیات مواجه هستیم.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه کشور به سومین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی چهار استان اصفهان، مرکزی، یزد و چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و بیان داشت: در این کارگاه علمی و کاربری هر کدام از استان‌ها به یکی از مصادیق بارز جرم در استان خود می‌پردازد.
وی با بیان این که این سومین دوره از برگزاری این کار‌گاه علمی و کاربردی است، ادامه داد: طلاق جرم شاخص مورد بررسی استان مرکزی، بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز جرم شاخص بررسی استان یزد، تولید، توزیع و استفاده مواد مخدر صنعتی شیشه جرم شاخص بررسی استان اصفهان، درگیری و نزاع طایفه‌ای جرم شاخص بررسی استان چهارمحال و بختیاری است.
به گزارش فارس، این نشست علمی و کاربردی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی به مدت سه روز و از امروز در هتل کوثر اصفهان با هدف بررسی جرائم شایع و راههای پیشگیری از آن توسط مسئولان مربوطه قضایی بررسی میشود.