حمل و نقل عمومی در شهر تهران پاسخگو نیاز مردم نیست
محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شوای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروزه به دلیل عدم اطلاعرسانی و آگاهی در خصوص مسائل محیطزیستی، مشکلاتی برای محیط زیست شهر تهران به وجود آمده است، اظهار داشت: با استفاده از روش‌های مختلف و از طریق فضای‌مجازی و تبلیغات می‌توانیم آگاه‌سازی عمومی انجام دهیم که بدون‌شک این امر در مطالبه‌گر شدن مردم بسیار تأثیرگذار است.

 

وی با بیان اینکه مردم نقش تأثیرگذاری در حوزه محیط‌زیست دارند، افزود: بر اساس اصل 50 قانون اساسی همه آحاد موظف به حفاظت از محیط‌زیست هستند، به همین دلیل برای جمعیت کل کشور باید در این خصوص آگاه‌سازی صورت گیرد.

 

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مردم عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند، گفت: بدون‌شک دولت‌ و شهرداری‌ها باید برای رفع مشکلات مردم بستری مناسب در شهر  فراهم کنند و پاسخگوی مردم و مطالبه‌گری آن‌ها باشند.

 

حقانی افزود: در حالی می‌توانیم از مردم بخواهیم که از خودروی خود در شهر تهران استفاده نکنند که بسترهای مناسب حمل و نقل عمومی و زیرساخت‌های آن در سطح شهر فراهم شده باشد.

 

وی با بیان اینکه اگر مسئولان خود را به جای مردم کوچه و بازار بگذارند و آن طرف میز را ببینند، بدون‌شک خیلی از مشکلات در کشور حل خواهد شد، تأکید کرد: در حال‌حاضر زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در شهر تهران بسیار ناقص است و تعداد زیادی از خودروهای ما آلودگی‌زا هستند. 

 

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حمل و نقل عمومی در شهر تهران آنقدر نیست که پاسخگوی جمعیت 10 تا 12 میلیونی شهر با مساحت 650 کیلومتر مربعی باشد، تصریح کرد: تهران در حالت کما به سر می‌برد و باید آن را احیا کرد وگرنه می‌میرد.

 

حقانی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های وسائط حمل و نقل عمومی به روز شود، یادآور شد: دولت‌ها و شهرداری‌ها باید زیرساخت‌ها را تکمیل کنند، چراکه هم اکنون 7 هزار و 500 دستگاه اتوبوس فرسوده داریم که 500 مورد آن همیشه در دست تعمیر و 3 هزار و 500 دستگاه نیز فرسوده و خارج از رده است.

 

وی با بیان اینکه این خودروها تولید دوده می‌کنند، افزود: حمل‌و‌نقل عمومی، آلودگی‌هوا و ترافیک جدا از هم هستند اما پیوستگی مستمر و دائم با یکدیگر دارند.

 

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: حتی اگر آلودگی‌هوا را حل کنیم، باز هم با مشکلی مانند ترافیک مواجه هستیم که نمی‌دانیم آن را چگونه حل کنیم.

 

حقانی ادامه داد: مردم شهر تهران حتی در روزهای عادی و تابستان هم همیشه گرفتار مسأله ترافیک هستند و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی را طلب می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه با کمبود 6 هزار اتوبوس در شهر تهران مواجه هستیم، گفت: دسترسی آسان مردم باید فراهم شود، چراکه کارهایی که در شهر تهران انجام شده، شهر را از حیث ارتفاع انداخته است.