آقای روحانی منتظر رأی خوزستانی‌ها نباشد

در حالی که چند روزی است هشتگ‌های درخواست استعفای ابتکار در فضای مجازی، به صورت تصاعدی رو به افزایش است، همایش روز جهانی تالاب‌ها با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گری لوییس، نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران و تعدادی از سفیران کشورهای خارجی که پنجشنبه 14 بهمن در گیت بوستان اهواز برگزاری شد حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت که برگزاری تجمع روز گذشته مردم اهواز در اعتراض نسبت به عملکرد ضعیف دولت در مبارزه با بحران ریزگردها آخرین آنهاست.

در حالی که علی عابدینی، معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی کشور، هفته گذشته منبع گردوغبار روزهای اخیر در استان خوزستان و شهر اهواز را کاملا داخلی دانسته و  عمده ترین کانون های تولید گردوخاک را مناطق تخریب شده و تالاب های خشکیده استان عنوان کرده بود و از سوی دیگر نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، ادعای ابتکار مبنی بر آبگیری 63 درصدی هورالعظیم را تکذیب کرده بودند، در این همایش، معصومه ابتکار و احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان این بار خبر از آبگیری بیش از 71 در صدر از تالاب هورالعظیم،  بهبود وضعیت تالاب شادگان و در نتیجه افزایش تعداد روزهای پاک دادند. ادعایی توسط حجت‌الاسلام‌ والمسلمین  مجید ناصری‌نژاد، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در این همایش تکذیب شد.

در این همایش،‌ پس ورود ابتکار به سالن، ماموران امنیتی درب ورودی به سالن را بستند اما پس از مدتی اجازه دادند تعدادی از مردم و مسئولان محلی که به سوی درب ورودی هجوم آورده بودند به سالن وارد شوند.
 در بخشی از این همایش که به تقدیر از محیطبانان نمونه استان اختصاص داشت، عده ای از شهروندان خطاب به معصومه ابتکار نسبت به ناکارآمدی سازمان حفاظت محیط زیست در مبارزه با بحران ریزگردها معترض شدند و با سردادن شعارهایی مانند "خانم ابتکار استعفا بدهید" و "ما در اهواز در حال مردن هستیم" سبب متوقف شدن مراسم شدند.

 

هرچند در نهایت با خارج ‌کردن این شهروندان از سالن مراسم تقدیر ادامه یافت اما سرانجام سخنان یکی از مسئولان شورای شهر شادگان در انتقاد نسبت به  شرایط مردم شادگان و وضع تالاب، با اعتراض‌های مجدد حضار نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست همراه شد و همایش به صورت نیمه کاره پایان یافت.


حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین  مجید ناصری‌نژاد، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس در کنار معترضان در همایش روز جهانی تالاب‌ها

این در حالی است که عده ای دیگر از شهروندان نیز خارج از سالن همایش با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون "مردم شهر من، هوای پاک می‌خواهد"، شعار ابتکار، استعفا سر داده و سبب شدند معصومه ابتکار بدون گفت‌وگو با خبرنگارن، از سالن همایش خارج شده و با هجوم معترضان اهوازی روبه‌رو شود.


اظهار نارضایتی یکی از این معترضان از عملکرد دولت یازدهم را خطاب به ابتکار در فیلم زیر می‌توانید ببینید. شهروندی که می‌گوید: دولت تدبیر و امید این دوره به رأی خوزستان امید نداشته باشد.

 

از دیگر حاشیه‌های این همایش، تشکیل زنجیره انسانی در مجاورت تالاب شادگان بود. معترضان با در دست داشتن  پلاکاردهایی خواستار حفاظت از تالاب شادگان و رسیدگی به وضعیت گرد و خاک در خوزستان شدند.


  

نماینده سازمان ملل: چرا اتفاقی جدی برای منشاءهای داخلی ریزگرد نمی‌افتد؟!

گفتنی است که گری لوییس، نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، در نشست مشترک کاهش آلودگی هوا و کارگروه ستاد استانی مقابله با ریزگردها که پنجشنبه شب و ساعاتی پس از همایش روز جهانی تالاب‌ها با معصومه ابتکار و سفیر عراق در استانداری خوزستان برگزار شد، یادآور شد: از زمانی که در ایران حضور دارم، چهار مرتبه به خوزستان و اهواز سفر کرده ام و در هر کدام از این سفرها تعداد بسیاری از مردم اهواز و خوزستان از مشکلات تنفسی و مسائل خاص این استان و همچنین گرد و غبار به من گله و شکایت می کردند. همه می دانیم که این درد وجود دارد. این درد را از چهره تک‌تک افراد اهوازی و خوزستانی می توانیم بفهمیم. متاسفانه متوجه شده‌ام که منشاء 30 درصد پدیده ریزگردها داخلی است در این راستا خیلی‌ها از من می‌پرسند که شاید ایران در زمینه ریزگردهای خارجی نتواند اقدامی کند ولی چرا اتفاقی جدی برای منشاءهای داخلی کشور نمی‌افتد؟! باید پروژه‌ای ملی برای حل این مشکل ایجاد شود. اگر این پروژه ملی در سطح ایران رخ دهد در آن زمان می‌توان با دست پر به سمت مجامع بین المللی رفت و راهکارهایی را برای کشورهای همسایه ارائه داد. احساس عمومی من این است که اینجا مسئله پول مطرح نیست بلکه موضوع چگونگی مدیریت و همکاری بین‌بخشی است.

به دنبال همایش روز جهانی تالاب‌ها که پنجشنبه 14 بهمن در گیت بوستان اهواز برگزار شد و اعتراضات گسترده‌ای را نسبت به اظهارات معصومه ابتکار مبنی بر آبگیری بیش از 71 در صد از تالاب هورالعظیم و همچنین افزایش تعداد روزهای پاک در استان خوزستان به همراه داشت، ظهر جمعه 15 بهمن، مردم اهواز با تجمع در نزدیکی کتابخانه مرکزی این شهر، اعتراض خود را نسبت به ناکارآمدی دولت در پیگیری بحران ریزگردها در خوزستان نشان دادند.