آلودگی هوا برای کلانشهرها در راه است

امیرحسین نقشینه درباره وضعیت جوی سه  روز آینده کشور اظهار کرد: سامانه بارشی که در روزهای گذشته وارد کشور شده بود از مرزهای شرقی خارج شده و رفته رفته جوی آرام و پایدار کشور را دربر گرفته است.

وی افزود: فقط وزش باد شدید امروز و فردا جنوب شرق و شرق کشور را دربر می‌گیرد و موجب گردوغبار و کاهش دما در برخی مناطق ذکر شده می‌شود.

این کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه کاهش دما در برخی نقاط کشور همچنان وجود دارد، تصریح کرد: کاهش دمای ناشی از بارشهای اخیر همچنان در برخی مناطق خودنمایی می‌کنیم که شاهدیم فردا صبح شهرهایی همانند مشهد 11 درجه زیر صفر، ارومیه 14 درجه زیر صفر، فیروزکوه 16 درجه زیر صفر، دماوند 10 درجه زیر صفر، اهواز یک درجه زیر صفر، زاهدان پنج درجه زیر صفر و زنجان 16 درجه زیر صفر را تجربه می‌کنند که البته این روند به‌تدریج جای خود را به افزایش دما خواهد داد. 

نقشینه به افزایش دما در سواحل شمالی کشور طی 24 ساعت آینده  اشاره کرد و افزود: از فردا یکشنبه افزایش دما در سواحل شمالی کشور و استانهای همجوار آن آغاز خواهد شد و رفته‌رفته این روند به تمام کشور سرایت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه روز دوشنبه موج ناپایداری‌ از روی شمال غرب کشور عبور خواهد کرد، گفت: این موج بارشی که در اواخر وقت دوشنبه عبور می‌کند موجب بارشهای خفیف باران در شمال‌غرب و ارتفاعات البرز مرکزی می‌شود؛ آذربایجان‌ها، ارتفاعات تهران، البرز مرکزی، مازندران و گیلان استانهایی هستند که دچار این بارشهای خفیف خواهند شد.

این کارشناس سازمان هواشناسی  به افزایش غلظت آلاینده‌های کلانشهرها به سبب جو پایدار اشاره و تصریح کرد: کلانشهرها و به‌ویژه تهران در روزهای یکشنبه و دوشنبه کیفیت هوایی ناسالم برای گروه‌های حساس خواهند داشت؛ در هر صورت این روند روز سه‌شنبه با وزش باد بهبود پیدا می‌کند.

نقشینه تصریح کرد: کیفیت هوای شهرهای اصفهان، اراک، تهران و کرج در روزهای یکشنبه و دوشنبه برای گروه‌های حساس ناسالم خواهد شد و بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان باید از تردد در اماکن عمومی اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه جو نسبتاً پایدار تا پایان هفته در کشور باقی می‌ماند، اظهار کرد: سامانه بارشی دیگری از روز پنجشنبه وارد کشور خواهد شد و بارشهای باران و برف مناطق زاگرس مرکزی و استانهای زیرمجموعه آن را به دنبال خواهد داشت.

کارشناس سازمان هواشناسی، اردبیل با 24 درجه زیر صفر را سردترین و بندرعباس با 18 درجه بالای صفر را گرمترین مناطق کشور دانست و گفت: دمای هوای امروز تهران به 5 درجه بالای صفر رسید که رفته‌رفته شاهد افزایش دما خواهیم بود.