نگرانی های کسبه مجتمع پذیرنده صنوف پلاسکو

 پنج روز بعد از نقل مکان تعدادی از کسبه پلاسکو به یکی از مجتمع‌های تجاری مرکز شهر، امواج این کوچ اجباری نرخ اجاره و تملک واحدهای مجتمع مذکور را تحت‌الشعاع قرار داده است به نحوی که قیمت پیشنهادی سرقفلی و اجاره‌بهای واحدهای تجاری آن تا دو برابر افزایش یافته و مستاجران کنونی این مجتمع را نگران کرده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز سه‌شنبه 19 بهمن ماه بود که خبر نقل مکان کلیه کسبه ساختمان فروریخته پلاسکو به یکی از مجتمع‌های تجاری مرکز شهر منتشر شد.

 مجتمع مذکور که به اظهار مستاجرانش، در گذشته از پاخور و رونق کسب چندانی برخوردار نبود، به دنبال این اثاث‌کشی اجباری ظرف مدت کمتر از یک هفته وضعیت متفاوتی پیدا کرد و در اولین گام نرخ تملک و اجاره‌بهای این مجتمع تحت تاثیر قرار گرفت. گفته می‌شود اجاره‌بهای واحدهای تجاری برای کسبه‌ای که از گذشته در این پاساژ مشغول فعالیت بوده‌اند، بعضا تا دو برابر افزایش یافته است به نحوی که اجاره‌بهای یک واحد 20 مترمربعی در طبقه زیرهمکف این پاساژ که تا چند روز قبل ترکیب 10 میلیون تومان ودیعه و یک‌میلیون تومان اجاره ماهانه بود، اکنون همزمان با سررسید قرارداد برای سال آینده با رقم 20 میلیون تومان ودیعه و 2میلیون تومان اجاره ماهانه تمدید شده است. آن دسته از مالکانی که هنوز اجاره‌بهای ملک خود را افزایش نداده‌اند نیز، به‌صورت غیررسمی از افزایش رهن و اجاره از اردیبهشت‌ماه 96 خبر می‌دهند و عنوان می‌کنند در حال حاضر نرخ میانگین اجاره‌بهای هر مترمربع فضای تجاری در مجتمع مذکور 50هزار تومان است اما گفته می‌شود از اردیبهشت‌ماه این ارقام ممکن است تا دو برابر افزایش پیدا کند.

مالکان سرقفلی واحدهای مذکور که پیش‌تر با توجه به پاخور پایین این مجتمع، واحدهای خود را برای اجاره عرضه کرده بودند در وضعیت فعلی ترجیح می‌دهند هر چه زودتر نسبت به فروش اقدام کنند. در این بین حضور چند صد واحد فروش و تولیدی پوشاک در مجتمع مذکور سبب شده 200‌فعال صنف پوشاک خارج از مجموعه کسبه پلاسکو نیز برای اجاره واحدهای مازاد احتمالی ثبت‌نام و صف تقاضای طویلی برای حضور در این مجتمع ایجاد کنند تا از فضای رونق حاصل از حضور فعالان صنف پوشاک در واحدهای تجاری این مجتمع تجاری بزرگ در مرکز تهران بهره‌مند شوند. هرچند فضای شکل‌گرفته فی‌نفسه اشکالی ندارد اما به سه دلیل موجب نگرانی مستاجران کنونی این مجتمع شده است. دلیل اول نگرانی آنها همین افزایش ناگهانی اجاره‌بها است. آنها معتقدند بعد از سال‌ها اصطلاحا خاک خوردن و قناعت به سود اندک در این مجتمع، انصاف نیست که یک‌باره ملزم به پرداخت اجاره‌بهای سنگین شوند. نگرانی دوم آنها این است که صنف پوشاک جایی برای فعالیت آنها باقی نگذارد چراکه مجتمع مذکور از ابتدای بهره‌برداری تاکنون صرفا به حوزه لوازم کامپیوتر و موبایل اختصاص داشته است. نگرانی سوم مستاجران نیز از بابت افزایش احتمالی مالیات بر درآمد به دنبال نقل مکان کسبه پلاسکو و افزایش پاخور پاساژ است. قطعا پاخور بیشتر نفع زیادی برای فعالان صنف لوازم کامپیوتر و موبایل نخواهد داشت اما آنها هم ناچار می‌شوند به افزایش مالیات تن دهند.