وضعیت بحرانی نیروی انسانی و منابع در آموزش و پرورش

علی زرافشان در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استان های کشور اظهار داشت: امسال و سال آینده ۷۰ هزار نیرو بازنشسته می شوند که نزدیک به ۵۰ هزار نفر از آنان مرد هستند و این یک بحران جنسیتی در نیروی انسانی است. 
 
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش با تاکید بر این که باید ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: اکثر معلمان باسابقه در دوره دوم متوسطه هستند که پس از بازنشستگی آنها یک بحران در این دوره خواهیم داشت. 
 
وی افزود: اگر این موضوع در دولت مطرح و شدت این بحران بیان نشود ما با توجه به ورودی کم نیرو انسانی در آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی طی سال های آینده مواجه خواهیم شد. 
 
زرافشان با تاکید بر اینکه سال ۹۶ باید ۲۰ تا ۳۰ هزار ردیف استخدام گرفته شود، تصریح کرد: طی سه سال گذشته اعلام کردیم که نیروی انسانی، فضای آموزشی و تجهیزات تا ۵ سال آینده دچار بحران می شود که باید این بحران حل و منابع آن تامین شود. 
 
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش به باسواد شدن افراد زندانی اشاره کرد و گفت: باید اطلاعات فرزندان زندانیان از سازمان امور زندان ها دریافت شود تا بتوانیم آنها را به مدرسه آورده و به آنها خدمات ارائه دهیم. 
 
زرافشان به انتقال هدایت تحصیلی به دوره اول متوسطه اشاره کرد و بیان کرد: امسال جابه جایی یک میلیون دانش آموز از دوره اول متوسطه به دوره دوم را خواهیم داشت. 
 
به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با بیان این که چالش های سال گذشته هدایت تحصیلی دانش آموزان برطرف شده است، ادامه داد: امیدواریم دستورالعمل این موضوع به استان ها ارسال شود و سالی آرام در بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان داشته باشیم.