کلاه گشاد بیمه های تقلبی دندانپزشکی برسر مردم

گروه اجتماعی- شیوه کارشان به این صورت است که به تلفن ثابت شما زنگ می زنند درنخستین جملات اعلام می کنند: «درراستای طرح تحول سلامت و با توجه به گران قیمت بودن هزینه قدامات دندانپزشکی شرکت ما اقدام به برقراری بیمه تکمیلی دهان و دندان کرده و شما می توانید با کمترین هزینه از تخفیفات ما استفاده کنید»

به گزارش افکارنیوز،‌این جملات را تقریبا بیشتر بازاریابان شرکت های بیمه دندان به مخاطبان ارائه کرده و با چرب زبانی مخصوص خود می توانند شمارا مجاب کنند با پرداخت مبالغی بین 50 تا 400 هزار تومان به عنوان حق عضویت سالانه از خدمات دندانپزشکی،‌ پوست، مو و زیبایی، لیزر درمانی، عینک آفتابی و... بهره مند شوید.

 

وقتی از بازاریاب محترم می پرسید این مراکز چه خدماتی می دهند و با چه هزینه ای، پاسخ های اغواکننده دریافت می کنید :« ارائه انواع خدمات پرکردن،‌کشیدن،‌عصب کشی، روکش،‌ ایمپلنت، پروتز کامل هر دو فک،‌خدمات دندان کودکان ، پیوند لثه، ارتودنسی،‌سفید کردن دندان ها و جرم گیری و ... که طبق تعرفه های دانشگاه شهید بهشتی تعیین قیمت شده و به حتم پایین تر از نرخ های آزاد است»

تا اینجای ماجرا همه چیز خوب به نظر می رسد و به شما گفته می شود درازای پرداخت مبلغ ناچیز 190 هزار تومان علاوه بر خودتان،‌می توانید 4 نفر دیگر را زیر پوشش این بیمه قرار دهید و از خدمات 73 دندانپزشک و کیلینیک تخصصی در سرتاسر پایتخت استفاده کنید.

معامله خوبی به نظر می رسد آن هم برای کسی که به سلامت دهان و دندان اهمیت می دهد اما به دلیل هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی نمی تواند به طور مستمر به پزشک متخصص مراجعه کند بنابراین درخواست خود را برای عقد قرارداد با این بیمه مطرح کرده و مامور فروش چند ساعت بعد و با در دست داشتن قرارداد به درخانه شما مراجعه کرده و وجه مورد نظر را دریافت می کند و در مقابل پاکتی حاوی لیست قیمت ها،‌ آدرس پزشکان و کلینیک ها و ... را به شما می دهد.

برای گرفتن وقت با کلینیکی که بازاریاب تاکید کرده،‌روسای شرکت از آن استفاده می کنند و در کار خود بهترین است،‌تماس می گیرد و وقتی را تعیین می کنند برای معاینه و ... .

هنگام مراجعه با واحد اداری مواجه می شوید که کمترین شکل و شمایل یک مطب دندانپزشکی واقعی و شیک را دارد و با وسایل و امکانات معمولی چیدمان شده است.

دندانپزشک  محترم حداقل با 45 دقیقا تاخیر وارد مطب می شود و بعد از دیدن عکس و دندان های شما،‌کارش را شروع می کند البته بدون آنکه روپوش مخصوص را بپوشد و عینک ویژه را بزند و فقط دستکش را دست می کند و ماسکی می زند که حین کار آن را نیز درمی آورد.

نکته تعجب آور اینکه این مطب به گفته شرکت بیمه گر بسیار خوب، فاقد پیش بند یک بار مصرف برای ممانعت از کثیف شدن لباس بیمار است و مجبورید با یک پلاستیک که بیشتر شبیه سفره یکبار مصرف است روی یونیت و زیر دست دندانپزشک بخوابید و این تازه شروع بدبختی های آینده است.

دقایقی صرف خالی کردن دندانتان می شود و پس از تاکید شما بر استفاده از مواد کامپوزیت(سفید و هم رنگ دندان ) و تلاش های پزشک و دستیارش برای منصرف کردن شما در نهایت رضایت به ادامه کار می دهد و در پایان علیرغم تعیین قیمت شرکتی حداقل 70 و حداکثر 120 هزار تومانی از شما همان حداکثر مبلغ یعنی 120 هزار تومان گرفته می شود و شما با لب و فکی بی حس از مطب خارج می شوید به این امید که از درد دندان احتمالی رهایی یافته اید.

البته این پایان ماجرا نیست بلکه در چند روز آینده و با نوشیدن مایعات گرم و سرد دچاز مشکل شده و دوباره به مطب مراجعه می کنید و در اقدامی جالب با توجیه اینکه طبیعی است و زمان می برد و احتمالا باید تاج دندان کوتاه شود و ... مجبور می شوید مقداری از تاج دندان پرکرده را به امید رهایی از درد کوتاه کنید اما درد همچنان وجود دارد و می فهمید هیچ ارزانی به حکمت نیست بنابراین با سری افکنده به سوی مطب دندانپزشک سابق خود که کارش بسیار خوب است در مقابل قیمت خدماتش بالا باز می گردید و مجبورید علاوه بر هزینه حدود 340 هزار تومان (190 تومان حق عضویت، 30 تومان عکس دندان، 120 تومان پرکردن دندان) باز هم متضرر شوید.

این ماجرا قصه بیشتر بیمه های تکمیلی دهان و دندان است و متاسفانه و یا خوشبختانه در سایه نبود نظارت های مناسب و کافی چند سالی است شرکت های مختلف در این زمینه فعالیت دارند.

اما نکته جالب اینکه، هشدار مسوولان وزارت بهداشت در مورد فعالیت این بیمه هاست به طوری که مشاور وزیر بهداشت و مدیر کل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت گفته است؛‌ در مورد سوءاستفاده های تلفنی و اینترنتی برخی از سودجویان با عناوینی مانند بیمه های تکمیلی دهان و دندان، به مردم هشدار داده است.

دکتر سیدسجاد رضوی گفته است: با توجه به عدم پوشش مطلوب خدمات دهان و دندان توسط بیمه ها و نیز گسترش راه های ارتباطی، عده ای از سودجویان با استفاده از عناوینی مانند بیمه های تکمیلی دهان و دندان و تبلیغات گسترده از طریق پیامک و شبکه های اجتماعی، مردم را فریب داده و از آنها هزینه هایی را دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه بازرسی وزارت بهداشت پیگیر این موارد هست، تاکید کرده است: این افراد با وعده ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی و تخفیف های بی نظیر، اقدام به عضو گیری کرده، مبالغی را از مردم می گیرند و حتی برای آنها کارت عضویت نیز صادر می کنند.

وی در باره چگونگی کلاهبرداری این موسسات و شرکت ها توضیح داده است: آنها از عدم آگاهی مردم در این زمینه استفاده می کنند و در ابتدا عدد و رقم های بالایی را در خصوص خدمات دندان پزشکی ارائه می دهند و ادعا می کنند که پس از عقد قرارداد، این رقم ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، در صورتی که تعرفه مصوب آن خدمت، همان رقم پس از تخفیف بوده است.

دکتر رضوی با بیان این نکته که هیچ یک از این شرکت ها مجوزی از سوی وزارت بهداشت و سازمان های بیمه گر برای این کار ندارند، تاکید کرده است: به جز بیمه های پایه و نیز بیمه های تکمیلی ای که از بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه مجوز دارند، هیچ شرکت یا موسسه بیمه ای برای ارائه هیچ یک از خدمات حوزه سلامت مورد تایید وزارت بهداشت نیستند.

photo_2017-02-16_09-20-51

photo_2017-02-16_09-21-01

با توجه به گران بودن خدمات دندانپزشکی ، مردم به دلیل توان اقتصادی پایین قادر به انجام معاینات مستمر و درمان نیستند و در سایه بی توجهی دولت و نبود امکانات ارزان قیمت،‌ شرکت های کلاهبردار اقدام به فریب دادن مردم مستاصل از درمان کرده و کلاه گشادی بر سر آنها می گذارند بنابراین به نظر می رسد وزارت بهداشت باید هرچه سریعتر راهکارهایی برای حل این مساله بیاندشید و بستر ارائه خدمات دندانپزشکی ارزان قیمت را برای تمام اقشار جامعه فراهم سازد تا شاید با این کار بساط شرکت های فریبکار و کلاهبردار برچیده شود.


مهرنوش حیدری