کاهش 8 درصدی درآمد پایدار کلان شهرها با اجرای برنامه ششم/ قالیباف نگران است

گروه اجتماعی- مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به فرآیند پرداخت مبلغ ارزش افزوده سهم شهرداری ها توسط دولت بر اساس بند ارزش افزوده برنامه ششم توسعه کشور اظهار کرد: این مبلغ در حسابی متمرکز اختصاصی مربوط به شهرداری ها در خزانه واریز می شود و تخصیص نیز به آن تعلق نمی گیرد.

وی با بیان این که این مبلغ باید تا 15 ام هر ماه به حساب شهرداری ها واریز شود، گفت: با توجه به این که این موضوع در قالب برنامه ششم توسعه کشور در صحن مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، این برنامه الگویی برای بودجه سال آتی است.

چمران ادامه داد: تا پیش از این قرار بود سهم شهرداری ها از ارزش افزوده به خزانه استانداری واریز شود و اکنون این مبلغ در حساب جداگانه و بدون تخصیص قرار می گیرد، این تغییر باید در بودجه سال آتی که توسط دولت به مجلس ارایه شده است در کمیسیون های مجلس اصلاح شود تا سهم شهرداری ها به خزانه واریز نشود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که شهردار تهران نسبت به کاهش سهم کلان شهرها از مبلغ ارزش افزوده از 20 به 12 درصد نگران است، اظهار کرد: این موضوع یک هزار و 600 میلیارد درآمد پایدار را به صورت یکجا از کلان شهرها کسر می کند.

وی همچنین با اشاره به برخی از مشکلات کلان شهرهایی همانند تهران در حوزه حمل و نقل و نیاز به تخصیص بودجه در این حوزه به تلاش های شهرداری تهران اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری تهران حتی برای فرهنگ سازی در حوزه حمل و نقل هر ساله مبلغی را به راهور ارایه می دهد.

چمران با اشاره به این که تصور می شود شهرداری تهران در سال آتی نیز بودجه ای را در این حوزه در نظر می گیرد، تاکید کرد: اما حل معضل آلودگی هوا و ترافیک در پایتخت جدای از برنامه ریزی و بودجه بندی شهرداری ها، به توجه ویژه دولت نیز نیاز دارد.

لیلا موسوی نسب