۱۳۵ هزار کلاس درس نیاز به استانداردسازی گرمایشی دارند

محمدتقی نظرپور صبح شنبه در نشست خبری که در ساختمان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برگزار شد، افزود: سال ۹۵ حدود ۹۰۰ میلیارد تومان خیرین متعهد شدند تا به ساخت و مقاوم‌سازی مدارس کشور کمک کنند، دولت نیز در بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان را برای این کار تخصیص داد.

وی افزود: برای استانداردسازی مدارس باید بر روی خیرین سرمایه‌گذاری کنیم لذا از برخی نمایندگان مجلس درخواست کرده‌ام تا در بودجه مبلغ تخصیص دولت از ۲۰۰ میلیارد به هزار میلیارد تومان تغییر دهند تا با ۲۰۰۰ میلیارد تومان بتوانیم مدارس کشور را استانداردسازی کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: در بودجه سال ۹۴ مبلغ ۱۵۷۲ میلیارد تومان را به سازمان نوسازی اختصاص دادند، اما تاکنون تنها ۳۰ درصد از این اعتبار تخصیص یافته است.

نظرپور درباره استانداردسازی گرمایشی کلاس‌های درس تصریح کرد: کار استانداردسازی ۱۵۸ هزار و ۳۶۱ کلاس درس انجام شده است. به عبارتی ۴۳ درصد کلاس‌های درس استانداردسازی گرمایشی شده و کار ۵۷ درصد باقی مانده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از تعداد ۳۱۶ هزار و ۷۲۹ کلاس درس ۱۳۵ هزار مورد نیاز به استانداردسازی گرمایشی دارد.

وی همچنین درباره کپرزدایی مدارس در سراسر کشور نیز گفت: اعتقادی به حذف کلاس‌های کپری ندارم، چرا که این کلاس‌ها پاسخگوی معماری بومی مناطق است.

نظرپور تأکید کرد: باید به جای حذف «کپر»، آنان را مناسب‌سازی و اصلاح کنیم. اگر کپری مناسب نیست، حتماً باید مناسب‌سازی شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره فضاهای فرسوده مدارس و اداره‌جات وزارت آموزش و پرورش گفت: ساختمان‌های مدارس بلند نیست، اگر مشکلی همچون آتش‌سوزی رخ دهد، تخلیه افراد آسان است اما برخی از اداره‌های ما بلند هستند و شرایط اطفای حریق مناسبی ندارند؛ لذا پس از رخ دادن حادثه پلاسکو، در شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش قرار شد نوسازی این مکان‌ها انجام گیرد که ما باید مکان‌یابی مناسبی را انجام دهیم و می‌خواهیم اداره‌ها را به صورت تجمیع ببینیم.

وی با بیان اینکه فضای فیزیکی مدارس در روحیه دانش‌آموزان تأثیرگذار است، گفت: اگر می‌خواهیم مدارس بانشاطی داشته باشیم و دانش‌آموز با علاقه بیاید و با ناراحتی از مدرسه خارج شود، باید فضای فیزیکی مناسب و استاندارد داشته باشیم.

نظرپور افزود: مدارس نیاز به نگهداری دارند، اگر مدارس مطلوب بسازیم، باید از آن نگهداری کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر توان ساخت مدارس ماندگار را نداریم، باید تعدادی از مدارس حداقل ماندگار باشند، برخی از خیرین نیز تمایل دارند هزینه تعمیرات مدارس را نیز بر عهده بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در و دیوار فضاهای مدارس با دانش‌آموزان حرف می‌زند لذا باید با روانشناسی، تشخیص دهیم چه رنگ و طراحی بر روی دانش‌آموزان اثر مطلوب دارد.