نباید شهروندان خوزستانی قربانی مشکلات شوند

الهام امین‌زاده امروز در همایش محیط زیست در منشور حقوق شهروندی اظهار کرد: نوشته شدن منشور حقوق شهروندی 3 سال زمان برد و این مهم بعد از دریافت پیشنهادات مردم و مسئولان تبیین شد و 29 آذر 95 از آن رونمایی شد.

وی افزود: قرار شده بود همه دستگاه‌ها تا 10 اسفند 95 گزارش خود را در رابطه با نحوه اجرای حقوق شهروندی ارائه دهند اما هنوز تعدادی از دستگاه‌ها گزارش خود را تحویل نداده‌اند و منتظر این مهم هستیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی به گزارش محیط زیست درباره حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: گزارش سازمان محیط زیست در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش شهروندی نونهالان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است که جای تقدیر دارد.

امین‌زاده از نابودی محیط زیست در جهان گلایه کرد و افزود: متاسفانه هرچه پیش می‌رویم متوجه می‌شویم که اقدامات بین‌المللی و همکاریهای دولت با بخش خصوصی برای بهبود وضعیت محیط زیست ضروری است.

وی تصریح کرد: مشارکت مردم و شهروندان هم در راستای حفظ محیط زیست ضروری محسوب می‌شود و شهروندان باید اطلاعات لازم را برای استیفای حقوق زیست محیطی خود کسب کنند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: محیط زیست امن، سالم و شایسته شعاری است که همه جا داده می‌شود اما باید به رفع مشکلاتی همچون سموم خطرناک کارخانه‌ها و کاهش آلاینده‌ها توجه شود.

امین‌زاده خاطرنشان کرد: محیط زیست مناسب به معنای آن است که به موضوعات زیست محیطی و جلوگیری از آلودگیها و تخریبها توجه شود.

وی افزود: متاسفانه تخریب جنگلها، تالابها و ... منافع برخی افراد را به دنبال دارد اما جسم و روح افراد زیادی را تخریب می‌کند که شهروندان باید در حفظ و پیشگیری از مشکلات زیست محیطی تلاش کنند.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند از افرادی که باعث تخریب محیط زیست هستند، طلب خسارت کنند و این حمایتها باید از محیط زیست انجام گیرد تا اگر تخریبی صورت گرفت جبران شود البته که برخی تخریبها غیرقابل جبران است و باید جلوی آنها را گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید به عنوان ذی‌نفعان نسبت به مسائل محیط زیست حق واکنش و عمل داشته باشند و عاملان آلودگی باید به جامعه معرفی شوند.

امین‌زاده با بیان اینکه بازدارندگی و پیشگیری در محیط زیست اثرگذار است، گفت: دریافت عوارض و جریمه از آلوده‌کننده‌ها و معرفی آنها به جامعه می‌تواند آثار بازدارندگی به دنبال داشته باشد و پیشگیری یکی از الزامات بهبود محیط زیست است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به کانونهای خارجی ریزگردها نیز در برخی مناطق کشور بویژه خوزستان تصریح کرد: باید به داد کانونهای خارجی برسیم و اگر به داد کانونها برسیم دلیلی ندارد که شهروند خوزستانی قربانی این مشکل شود؛ شهروندان و تمامی مردم باید جلوی نابودی محیط زیست و آثار منفی آن را بگیرند.