دلیل مرگ پلنگ بهشهر چه بود؟
علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مرگ پلنگ بهشهر با بیان علت اصلی مرگ به صورت قطعی هنوز مشخص نیست و موضوع در دست بررسی است، گفت: آنچه در حال حاضر به عنوان مهم ترین علت مرگ مطرح است، خونریزی مخ و مخچه یا همان وجود پتشی روی سطح مخ و مخچه بر اثر ضربه و تقلای حیوان برای نجات از این ضربه ها است که البته نتیجه قطعی پس از میکروسکپی و اعلام نتیجه پاتولوژی مشخص و اعلام می شود. 
 
وی افزود: با توجه به چوبی که محیط بانان در اطراف محل حادثه پیدا کرده بودند، مهم ترین گمان بر این است که حیوان پیش از گرفتاری در تله با ضربه های متعددی مورد حمله قرار گرفته بوده است.
 
مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پلنگ مذکور حسب پیگیری های محیط بانان عصر روز سه شنبه 10 اسفندماه در منطقه جنگلی شهرستان بهشهر از طریق بیهوشی زنده گیری شد و به کلنیک خصوصی جهت انجام رادیولوژی و عکسبرداری از اندام های حرکتی و ستون فقرات و جمجمه منتقل شد، اظهار کرد: متعاقب مشخص شدن نتیجه عکسبرداری و عدم وجود شکستگی، پلنگ آسیب دیده به پناهگاه حیات وحش سمسکنده جهت ادامه درمان منتقل شد. 
 
تیموری ادامه داد: پس از انجام درمان های حمایتی اولیه شامل سرم تراپی و داروهای ضد التهاب و تقویت کننده ظرف زمانی حدود 12 ساعت پلنگ مذکور موفق شد تحرک نسبی خود را به دست آورد ولیکن از خوردن غذا اجتناب می کرد که پس از مرگ حیوان و کالبدشکافی آن، مشخص شد خارتشی مری را سوراخ و سپس از مری خارج شده است و مهم ترین علت اجتناب از غذاخوردن نیز احتمالا همین موضوع بوده است.
 
به گفته این مقام مسئول، این روند تا 24 ساعت در قفس ادامه داشت و سپس در روز بعد پلنگ مذکور مجددا علائم بی حالی شامل لرزش های سر و دپرسیون از خود بروز داد و درمان مرحله دوم نیز انجام گرفت که متاسفانه پاسخ درمانی مناسب از خود نشان نداد و با از دست رفتن تدریجی هشیاری در نهایت صبح یکشنبه 15 اسفندماه تلف شد.
 
تیموری افزود: لاشه با هماهنگی اداری به دانشکده دامپزشکی بابل منتقل شد و عملیات کالبدگشایی تخصصی و نمونه برداری روی آن انجام شد. بر اساس مشاهدات ماکروسپیک اولیه ضایعات وسیع در مغز، مخچه، مری، قلب و برخی دیگر از عضلات در ناحیه تحتانی گزارش شده و بررسی های تکمیلی در دست انجام است.
 
مدیرکل دفتر حفاظت و شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در کنار خونریزی مخ و مخچه به عنوان مهم ترین علت مرگ، موضوعات دیگری همچون پتشی روی سطح سروزی و داخل مثانه، التهاب ناشی از سیم تله زیر پوست و سطح عضلات ناحیه که البته هیچ آسیبی به سیستم اسکلتی و نخاع وارد نشده بود، خارتشی که مری را سوراخ و سپس از مری خارج شده است نیز در دست بررسی است. 
 
تیموری با اشاره به اینکه پلنگ مذکور در تله نصب شده توسط کشاروزان و مردم بومی برای مقابله با گراز گرفتار شده بود، اظهار کرد: نخست آنکه اگر کشاورزان از ناحیه گراز مورد تهدید هستند باید از ادارات کل محیط زیست درخواست کنند تا با این موضوع برخورد کارشناسی و مناسب و نهایتا دفع گراز داشته باشند.
 
به گزارش پام،وی افزود: و بعد آنکه از تمام کشاورزان و مردم بومی و روستائیان درخواست می کنیم که از هرگونه اقدام به تله گذاری یا حمله و وارد کردن ضربه به گونه های حیات وحش به ویژه گونه های ارزشمندی همچون پلنگ که از جمله گونه های در معرض تهدید ایران نیز هست، جدا خودداری کنند و با سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای برنامه های حفاظتی از این گونه مهم همکاری کنند و در نهایت آنکه در صورت مشاهده پلنگ یا گونه آسیب دیده دیگری مراتب را سریعا به ادارات کل حفاظت محیط زیست اطلاع دهند تا امکان نجات گونه های آسیب دیده فراهم شود.