اهمیت صلح و سازشدر دیدگاه اسلام

حجت الاسلام محسنی اژه ای پیش از ظهر امروز در همایش ملی صبر که با هدف ترویج فرهنگ صلح و بخشایش و رضایت از سوی معاونت فرهنگی قوه قضاییه برگزار شد اظهار داشت:خدا را سپاسگذارم که در روزهای پایانی سال فرصت یافتم در همایشی با موضوع صبر حضور داشته باشم.
وی ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا و فرا رسیدن سال نو گفت: از خدا می‌خواهم توفیق بدهد تا سال آینده از سال فعلی و گذشته بهتر باشد.
وی افزود: مسأله صلح و سازش و رضایت چیزی نیست که در یک زمان خاص و در یک جامعه خاص مورد احترام باشد بلکه در همه زمان‌ها و همه جوامع بشری مورد نیاز و ارزش بوده است.


معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در اسلام عزیز به مسأله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده و در قرآن هم در سوره‌های مختلف به این موضوع اشاره شده است و در آیات مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.


وی ادامه داد: صلح در یک معنا آشتی و گذشت است و ممکن است بین طرفین صلح که نزاع و جنگ و قهر است زیان‌های بیشتری نهفته باشد، برای مثال خانواده‌ای را فرض کنید که یک سری از آنها با هم قهر هستند یا نزاع دارند و ببینید چه مشکلات و خطراتی دارد.

 

اژه‌ای ادامه داد: خطر جنگ و دعوا و نزاع و قهر و مقابله و رویارویی با یکدیگر برای جامعه درگیر آن چقدر خطرها دارد؟ به همان میزان صلح اهمیت‌اش معلوم می شود.

وی افزود: صلح که باشد آرامش می آید و زمینه برای شکوفایی فراهم می‌شود و رشد و تعالی جامعه رقم می‌خورد در حالی که با قهر بودن تعامل و ارتباط از بین می‌رود.


معاون اول قوه قضائیه گفت:‌اصل وجود صلح در جامعه که به دنبال آن آرامش است بسیار ارزشمند است بخشش و گذشت هم از جمله مواردی است که فوق العاده مورد اهمیت اسلام قرار گرفته است.


وی افزود: بخشیدن اعم از اینکه حقی داشته باشد یا مالی برای انفاق داشته باشد حایز اهمیت است و نیازی به توضیح مفصل ندارد زیرا همه جوامع به اهمیت آن پی برده‌اند، صلح گاهی وقتها یک طرفه است هیچ ما به ازایی از طرف مقابل طلب نمی‌کند و فقط می خواهد چیزی را ببخشد.

 

اژه ای گفت: کسی که صلح می‌کند هم خودش سود می‌برد و هم طرف مقابل زیرا کسی که می‌بخشد اول خودش به آرامش می‌رسد و سپس بر روی نفر مقابل تاثیر می‌گذارد.

 

وی افزود: در سال 95 زحمات فوق العاده شوراهای حل اختلاف ما باعث شد تا تعداد زیادی از محکومان بخشیده شوند.

 

وی افزود: آثاری که صلح بر جامعه می‌گذارد بسیار ژرف است برای مثال شما در جامعه می‌بیند که یک خانواده از حق قصاص جوانش آن هم با دلی پرخون می‌گذرد جامعه رشد پیدا می‌کند و به سمت گذشت و مهربانی حرکت می‌کند، جامعه ای که اهل بخشش و گذشت و صلح شود مورد رأفت و بخشش خداوند قرار می‌گیرد.


محسنی اژه‌ای ادامه داد: من از همه کسانی که در هر جامعه ای صاحب کلامی نافذ هستند نظیر هنرمندان و ورزشکاران و صاحبان منابر می خواهم تا جامعه را به سمت گذشت رهنمود کنند.


معاون اول قوه قضائیه اظهار داشت: گذشت برخی موارد جهت شخصی دارد این جا تاکید فراوانی است که حدالامکان بخشیده شوند اما گاهی وقتها حق فردی نیست برای مثال فردی که مقبول قضای جامعه است یا مسئول اموال عمومی جامعه است آیا می تواند با ادعای بخشش از بیت المال بدون ضابطه ببخشد؟ نه به طور قطع این اجازه را ندارد.


قاضی ما حق ندارد در مقابل کسانی که باید مجازات شوند از جانب خودش مجرم را ببخشد بلکه بخشش باید مکانیزم مشخص خود را داشته باشد.
وی تأکید کرد: کسی اجازه ندارد بدون ضابطه حق جامعه را ببخشد نیروی انتظامی حق ندارد در برخورد با یک شرور او را بدون ضابطه ببخشد و بدون کسب رضایت شاکی و بدون جلب نظر قاضی او را ببخشد.