خواص معجزه‌آسای این گیاه در بهار
گیاه کلنجه (کاکوتی) دارای طبعی گرم بوده و برای تقویت معده بسیار مناسب است و اگر بعد از غذا همراه با چای میل شود تاثیر شگرفی در هضم غذا می‌گذارد.
 
این سبزی از دسته سبزی هایی است که بین ما ایرانی‌ها استفاده کمتری دارد، اما این گیاه صفرابر است و دم کرده آن در دو نوبت صبح و عصر خاصیت فراوانی دارد.
 
گیاه کاکوتی خلط آور بوده و ضدنفخ محسوب می‌شود و مصرف جوشانده آن در سه نوبت از روز قاعده آور است. 
 
گیاه کلنجه مقوی قلب بوده و مصرف آن به صورت جوشانده ۲ گرم در ۱۵۰ سی‎سی آب جوش بعد از صرف غذا توصیه می‌شود.
 
اشخاصی که رماتیسم و تب مالت داشته از کاکوتی به عنوان داروی گیاهی این دو نوع بیماری باید استفاده کنند به طوری که ۱۰۰ گرم کاکوتی در ۳ لیتر آب جوشانده در وان ریخته و در داخل وان نشسته تا عارضه شان التیام یابد.
 
برای التیام سیاه سرفه ۵ گرم کاکوتی را در ۳۰۰ سی‎سی آب جوشانده و دم کنند و روزی ۳ فنجان از این معجون بنوشند.
 
چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مانند چای سیاه آهن بدن را دفع نمی‎کند بلکه هضم غذا را آسان می‎کند و دم کرده این گیاه معجزه آسا برای بیماری برونشیت بسیار مفید است.
 
برای جلوگیری از خونریزی بینی از دم کرده کاکوتی می‌توان استفاده کرد. برای این منظور، پنبه‎ای را آغشته به کاکوتی کرده و آن را در بینی قرار دهید.
 
کسانی که اعضای بدنشان ضعیف شده از حمام کاکوتی مانند روش رماتیسم استفاده کنند و بنا بر توصیه پزشکان حمام این گیاه برای درمان سیاتیک و دیسک کمر سودمند است.
 
گیاه کاکوتی از قدیم به عنوان یک نوشیدنی خنک در فصل تابستان استفاده می‌شد.
 
گفتنی است؛ گیاه کاکوتی به صورت خودرو در فصل بهار در کوه سیاه رشد می‌کند و به عنوان یک طعم دهنده چایی اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.