این عینکها را اصلا نخرید!

دکتر امین الله نیک اقبالی با اشاره به این که برخی افراد در سنین ۴۰ تا ۴۵ سالگی دچار پیر چشمی می شوند و به عینک نیاز پیدا می کنند، افزود: عینک هایی که به نام عینک مطالعه در معابر عمومی به فروش می رسند، سطح دید افراد را اصلاح نکرده و ممکن است فقط برای زمانی که افراد می خواهند مطالعه ای بسیار کوتاه داشته باشند، قابل استفاده باشد، اما برای مطالعه طولانی مدت به هیچ وجه مناسب نیستند.

وی ادامه داد: استفاده از این نوع عینک ها نه تنها دید چشم ها را اصلاح نمی کنند، بلکه باعث خستگی چشم ها می شوند و بسیاری افراد پس از مدتی استفاده آن ها را کنار می گذارند.

عضو هیات مدیره انجمن چشم پزشکی ایران با تاکید بر این که چشم ها، از جمله اعضای بسیار مهم بدن به شمار می روند و در نگهداری از آن ها بیشترین حساسیت را باید به خرج داد، عنوان کرد: این که اگر چشم های فردی دچار تاری دید شد، به استفاده از عینکی روی آورد که چشم پزشک تجویز نکرده است، منطقی نیست. گاهی در معاینه های انجام شده توسط متخصص چشم، بیماری هایی مثل آب سیاه یا دیابت کشف می شود که فرد از وجود آن ها بی اطلاع است و در اثر بی توجهی به پیگیری و درمان ممکن است مشکلات جدی تری پیدا کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به افراد توصیه کرد تا در زمان کاهش میدان دید، از خرید عینک از معابر عمومی که اصول پزشکی در آن رعایت نشده است یا استفاده از عینک سایر افراد، خودداری کرده و به چشم پزشک مراجعه کنند تا چشمان شان از زوایای مختلف و از نظر دوربینی، نزدیک بینی یا آستیگمات بودن بررسی شود و چشم پزشک متناسب با وضعیت چشم و میزان دید فرد، عینک مناسب را تجویز کند.