3 اشتباه همیشگی در طراحی سایت

دنیای طراحی سایت تا به امروز تغییرات و پیشرفت های زیادی را تجربه کرده و نحوه طراحی وب سایت ها هم به مرور زمان و با رسیدن به درک بهتری از اصول و قواعد طراحی مانند کارآیی و کاربر پسند بودن، بسیار تکامل پیدا کرده است. تا به حال مطالعات و بررسی های زیادی در زمینه طراحی سایت از تایپوگرافی گرفته تا سرعت سایت ها و همچنین تجربه کاربری که جزء مسائل کلیدی میباشد، انجام شده است.(جهت اطلاعات بیشتر به webone.co مراجعه کنید)

اصولاً انتظار میرود برخی اشتباهات رایج در طراحی سایت با توجه به پیشرفت هایی که داشته دیگر اتفاق نیفتند ولی مطالعاتی که اخیراً انجام شده عکس این قضیه را ثابت کرده اند.

این اشتباهات اشتباهاتی هستند که توسط طراحان بارها و بارها تکرار شده اند و هنوز هم وجود دارند. در واقع حقیقت این است که این اشتباهات باز هم تکرار خواهند شد زیرا طراحان اصول و قواعد پایه ای را فراموش میکنند:

  • هدایت کاربران به سمت اطلاعات مهم و خواندن آن ها
  • راهنمایی کاربر برای شناسایی و دیدن لینک ها و نواحی قابل کلیک و وارد شدن به آن ها

 حال در ادامه به 3 مورد از رایج ترین اشتباهات در طراحی سایت ها که همچنان هم تکرار میشوند اشاره میکنیم:

عدم شفافیت

یکی از اشتباهات مهم که طراحان آن را در طراحی وب سایت ها تکرار میکنند، عدم شفاف سازی سایت و هدف آن و در کل کارآیی آن برای کاربر میباشد.

از جمله اشتباهاتی که منجر به عدم شفافیت سایت میشوند عبارتند از :

  • قرار دادن محتوا در بخش های نادرست یا غیر معمول
  • لینک ها و دسته بندی های بسیار مشابه
  • قیمت ها و هزینه های نامشخص (در صورت وجود خدمات یا محصولات در سایت)

بر اساس مطالعات مشخص شده که بسیاری از طراحان سایت محتوا را در بخش هایی از سایت قرار میدهند که بر حسب عادت کاربران برای آن ها نامعمول  و نا آشنا میباشد. برای مثال، عدم هماهنگی و مطابقت اسم یک دسته بندی یا بخش با محتوای داخل آن

ایجاد لینک ها و دسته بندی هایی بسیار شبیه به هم باعث سردرگمی کاربر برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرش میشوند. در چنین شرایطی به احتمال خیلی زیاد کاربر سایت شما را ترک کرده و به سایت های دیگری که محتوا به طور مرتب و دقیق در آن ها طبقه بندی شده، مراجعه میکند.

مشخص نبودن هزینه و یا قیمت خدمات و محصولات در یک وب سایت باعث کاهش ترافیک آن سایت و تعداد کاربرانش میشود زیرا کاربران تمایل دارند که با صداقت با آن ها برخورد شود. کاربران میخواهند دقیقاً بدانند که چه مقدار هزینه و برای چه چیزی پرداخت می کنند. این مسئله شامل قیمت محصولات یا خدمات، هزینه عضویت، هزینه تسهیلات ویژه و هر هزینه دیگری است که ممکن است کاربران بپردازند. از دید تخصصی، بزرگترین اشتباه از دست دادن کاربران به دلیل عدم شفافیت و صداقت و پنهان کردن برخی هزینه ها میباشد.

 

خطاهای مربوط به تجربه کاربری (UX)

152

اگر کاربران بتوانند اطلاعات مورد نظرشان را در سایت به راحتی پیدا کنند و تعامل خوبی با سایت داشته باشند نشان دهنده طراحی خوب تجربه کاربری و طراحی سایت حرفه ای میباشد. در واقع تجربه کاربری همانطور که از نامش پیداست دقیقاً همان تجربه ای است که کاربر در زمان کار کردن با سایت شما دارد. این تجربه میتواند به قدری خوب باشد که کاربر بارها و بارها به سایت شما برگردد و تبدیل به کاربر دائمی سایتتان شود و یا برعکس، وب سایت را ترک کرده و دیگر به آن مراجعه نکند.

اشتباهاتی که در رابطه با طراحی تجربه کاربری در سایت ها اتفاق می افتند عبارتند از:

  • جزیره های اطلاعاتی
  • تکرار لینک ها
  • عدم ارائه نتایج کامل و جامع در جواب جستجوی کاربر در سایت
  • فیلترهای نامناسب

یکی از بزرگترین اشتباهات داشتن صفحات ایزوله ای است که به صفحات مرتبط و یا به بخش های اصلی سایت لینک نیستند و کاربر مجبور میشود برای رفتن به صفحات دیگر پیوسته بر روی لینک های تکراری کلیک نماید. این کار دسترسی به اطلاعات را برای کاربر دشوار میکند و باعث خسته شدن کاربر میشود.

بسیاری از سایت ها، یک سری وب سایت های جانبی دارند که در آن ها هیچ راه برگشتی به سایت اصلی وجود ندارد و این اصلا برای کاربر خوشایند نیست. یاهو مثال مناسبی برای سایتی میباشد که وب سایت های جانبی زیادی دارد که به درستی لینک شده اند و همواره کاربر میتواند به سایت اصلی در هر زمانی برگردد.

وجود امکان جستجو در سایت بسیار مهم میباشد به خصوص در سایت های بزرگ با مطالب زیاد زیرا کاربران تمایلی به جستجوی طولانی مدت یک مطلب در سایت ندارند و میخواهند مطلب مورد نظر خود را هر چه سریع تر پیدا کنند. بنابراین ایجاد قابلیت جستجو در سایت و طراحی درست آن بسیار مهم میباشد. همچنین ارائه اطلاعات کافی و درست در صورت جستجو هم باید مورد توجه قرار بگیرد. ارائه نتایج نادرست در جواب جستجوی کاربر از اشتباهات رایج در بسیاری از سایت ها میباشد.

همچنین اگر از فیلترهای مشخص در سایت خود استفاده میکنید این فیلترها باید به درستی نام گذاری شوند و دقیقاً چیزی را که مورد نظر است فیلتر کنند. در بسیاری از موارد دیده شده که فیلترهای جستجو در سایت ها درست کار نمی کنند و یا موارد اشتباه را فیلتر میکنند.  

معماری اطلاعات نادرست

151

معماری و چینش اطلاعات باید جزء پایه ای در طراحی سایت ها باشد و به آن توجه شود زیرا این پایه و ساختار است که باعث هدایت کاربر در سایت و پیدا کردن اطلاعات مورد نظر با سرعت هر چه بیشتر میشود. معماری اطلاعات شامل برچسب گذاری درست، سازماندهی و ایجاد ساختار شفاف و واضح در حد امکان میباشد.

اشتباهاتی که در این مورد انجام میشوند عبارتند از:

  • ارائه اطلاعات بیش از حد و بدون استفاده به کاربر
  • عدم واضح بودن لینک ها برای کاربر

مطالعات نشان داده اند که کاربران معمولاً به جای خواندن دقیق محتوا و اطلاعات آن ها را اسکن میکنند یعنی نگاه اجمالی به تمام مطالب می اندازند و در صورت نیاز برخی از آن ها را مطالعه میکنند. پس نحوه چینش مطلب بهتر است به صورت پاراگراف های کوتاه و همراه با بخش بندی هایی مثل لیست ها باشد تا توسط کاربر بهتر خوانده شوند. سعی کنید از پاراگراف های خیلی طولانی یا بلوک های محتوای خیلی بزرگ استفاده نکنید. 

آیا این اشتباهات در آینده از بین خواهند رفت؟

مسئله این است که تمام طراحان سایت متأسفانه در زمینه کارآیی و تجربه کاربری مهارت کافی ندارند ولی باز هم این نمی تواند توجیه مناسبی باشد. زمانی که سایتی را طراحی میکنید باید سعی کنید بهترین تجربه کاربری را برای کاربران به وجود بیاورید و به این مسئله دقت زیادی داشته باشید در غیر این صورت مطمئن باشید که کارآیی، ترافیک و میزان فروش در وب سایتتان پایین خواهد آمد.