به گزارش مهر، بیشتر کودکان در زمان درآوردن دندان با مکیدن شست خود ویا پستانک به آرامش می رسند، اما عواقبی که می تواند برای کودک برجای بگذارد سوالی است که سال ها دندانپزشکان و والدین به دنبال پاسخ آن هستند.

دکتر کربرات در کنفرانسی که به همین منظور در فدراسیون دندانپزشکی فرانسه برگزار شد، با اشاره به این که بعضی از کودکان تا سن ۵ سالگی وحتی ۸ سالگی به مکیدن پستانک عادت دارند، گفت: این کودکان کام بسیار باریک و فک گسترش نیافته ای دارند که نتیجه آن رشد دندان های نامرتب در آینده است.

به عقیده وی، یک چهارم مراجعین به مطبهای ارتودنسی افرادی هستند که در زمان کودکی از پستانک استفاده می کردند.

به گزارش فیگارو، پزشکان بهترین زمان برای ترک پستانک را سن دو یا سه سالگی می دانند زیرا در این زمان والدین راحت تر می توانند با استفاده از روش های جایگزین مانند بازی با همسالان، رفتن به مهدکودک و غیره توجه وی را از مکیدن انگشت و پستانک منحرف کنند؛ همچنین در این سن نقایص فک و کام نیز قابل درمان است.

متاسفانه کودکان به سرعت پی می برند که نگاه داشتن پستانک سخت تر از مکیدن شست است، زیرا انگشت شست متصل به دست است و زمین نمی افتد ولی دوباره برداشتن پستانک از روی زمین کمی مشکل تر است، به همین دلیل پستانک را محکم تر در دهان نگاه می دارند تا از دهانشان نیافتد و این کار باعثآسیب های جدی به استخوان های فک می شود.

والدین به دنبال روشی برای جایگزینی پستانک هستند استفاده از تکه های کوچک سیب، بادام، فندق و حتی جویدن آدامس در مسافرت های طولانی می تواند مفید باشد.

اما از روشهای دیگر نیز برای کاهش علاقه کودک به پستانک می توان استفاده کرد، برای مثال در طول روز کودک را باید سرگرم نگاه داشت و حتی از به خواب رفتن وی با خوردن شیر مادر اجتناب کرد. این روش می تواند تا سه ماه ادامه یابد و پس از آن یک استراحت کوتاه به کودک داده شود.

دکتر والری بیس رور، نیز ساده ترین راه حل را تغییر علایق و احساسات کودکان عنوان کرده است که در صورت عدم موفقیت باید به روانشناس مراجعه کرد.