شکل گیری ائتلاف ملی برای مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان

سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد)  به منظور توجه سازمان یافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان کشور از طریق مشارکت در طراحی و استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان در مدرسه رونمایی شد. این سند به دنبال مهار زمینه‌های آسیب‌های اجتماعی در سه فضای مدرسه، خانواده و محله با تاکید بر مدرسه به عنوان جدی‌ترین فضای اجتماعی کودکان و نوجوانان است.

نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان مجموعه‌ای از خدمات و برنامه‌ها شامل غربالگری، آموزش، توانمندسازی و حمایت‌های روانی اجتماعی به منظور مراقبت دانش‌آموزان در برابر رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و جرائم از طریق مداخله به موقع و مؤثر است.

نادر منصور کیایی - مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش در رابطه با طرح نماد اظهار کرد: تامین و ارتقای مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان در مدارس با رویکرد توانمندسازی مدرسه هدف کلی طرح نماد است.

وی افزود: استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی برای دانش‌آموزان از طریق مشارکت بین بخشی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی ایرانی، گسترش آموزش‌های رشدمدار در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانش‌آموزان آسیب‌پذیر و آسیب دیده و طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی برای دانش‌آموزان بخش دیگری از اهداف این طرح است.

مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ در اجرای طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان تا کنون موفق شده‌ایم بخش‌های آموزش و غربالگری را اجرا کنیم و قرار است وارد مرحله مداخلات و ارائه خدمات حمایتی به دانش‌آموزان شویم.

وی افزود: نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در 6 استان کشور در حال اجراست چرا که در این استان‌ها زیرساخت‌های لازم فراهم بود برهمین اساس و با توافق دستگاه‌های عضو طرح، به منظور تسهیل در اجرای پروژه نماد تصمیم گرفته شد این طرح از استان‌هایی آغاز شود که زیرساخت‌های لازم را دارند.

منصور کیایی بیان کرد: این پروژه تا پایان سال تحصیلی جاری در 6 استان کشور، 12 شهر و 72 مدرسه اجرا می‌شود و از مهر 96 این طرح به 32 استان کشور تسری می‌یابد.