سهم ناچیز خانواده‌های شهدا از معوقات

گروه اجتماعی –  25 دی ماه 95 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی در جریان رسیدگی به مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه از کمیسیون تلفیق، دولت را موظف کردند تمامی مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران (جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و تمام مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در 2 سال اول برنامه مطابق بودجه سنواتی تأمین و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت کند.

به گزارش افکارنیوز، متاسفانه در دولت های مختلف خانواده معظم شهدا کمتر مورد توجه مسوولان قرار گرفته اند به طوری که در ماه های پایانی دولت یازدهم و گذشت بیش از 3 ماه از الزام مجلس در نخستین روزهای اردیبهشت 96 نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت معوقات سال 1392 و 1393 خانواده معظم شهدا خبر داد. 

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی شهیدی،‌600 میلیارد تومان از معوقات 37 هزار و 500 خانواده معظم شهدا به زودی پرداخت خواهد شد. 

بررسی این عدد نشان می دهد هر یک از خانواده شهدا سالانه 8 میلیون تومان از دولت طلبکار هستند که ماهانه حدود 666 هزار تومان می شود که این رقم در وانفسای گرانی های و هزینه های بالای زندگی بیشتر به شوخی شبیه است. 

در روزهای پایانی دولت قرار است به هرکدام از این خانواده ها 16میلیون تومان بپردازند که البته ذات این مساله اصلا بد نیست اما باید از مسوولان پرسید چرا با وجود الزام مجلس به این پرداخت در دی ماه اکنون این کار در حال انجام است؟ آیا باید آن را مصداق تبلیغات غیر مستقیم در بحبوحه انتخابات دانست؟‌‌

همچنین مسوولان پاسخ دهند که پرداخت معوقات سال های 1394 و 1395 چه زمانی انجام خواهد شد؟‌آیا خانواده این عزیزان باید منتظر فرارسیدن سال های آینده برای دریافت معوقات خود باشند؟‌ 

مگر نه اینکه عزیزان این خانواده ها برای دفاع از شرف این مرز و بوم جان خود را از دست داده و وظیفه دولت حمایت از بازمانده های آنهاست؟ 

چرا متاسفانه سال هاست که دولت های مختلف نسبت به این عزیزان بی توجه بوده و باری از دوششان برنداشته اند؟ 

اکنون در آستانه انتخابات به نظر می رسد نامزدهای دولت آینده باید اهم برنامه های خود در حوزه مسائل اجتماعی را بر حمایت از اقشار ضعیف جامعه، گروه های خاص مانند خانواده شهدا که معمولا نان آور خود را از دست داده اند،‌بگذارند و با حمایت های مناسب زمینه اشتغال بازماندگان و درآمدزایی آنها و در نهایت بی نیازی این عزیزان را از حمایت های دولتی و ... فراهم کنند.

 

مهرنوش حیدری