دانشگاه های کشور تاپایان امسال قطب بندی می شود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، 'حسین نادری منش' پنجشنبه شب در گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی كرمان اظهار داشت: در قطب بندی دانشگاهی كشور یك شبكه مجازی - واقعی تشكیل می شود كه یكی از دانشگاه های برتر در راس هر قطب قرار می گیرد و استان های مجاور را نیز پوشش می دهد و بقیه دانشگاه های دولتی و غیردولتی و پژوهشگاه ها با یكدیگر همكاری تنگاتنگی خواهند داشت.

وی توضیح داد: به عنوان مثال اگر یک استاد برجسته در یکی از دانشگاه های مناطق محروم فعالیت می کند و این دانشگاه دوره های تحصیلات تکمیلی ندارد می توان راهنمایی و مشاوره دانشجویان تحصیلات تکمیلی دیگر دانشگاه هایی که در همان قطب قرار دارند را به وی واگذار کرد.

نادری منش با یادآوری اینکه کمیته ای برای ایجاد ظرفیت مازاد پذیرش دانشجوی دکتری براساس هزینه تمام شده آموزش عالی شکل گرفته است و گفت: امیدواریم کمیته هایی نیز برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دراین رابطه تشکیل شود تا دانشگاه ها بتوانند مازاد ظرفیت دوره های روزانه خود را به صورت دانشجوی شهریه ای تکمیل کنند.

وی تاکید کرد: قبلا دانشگاه ها باید واحدهای بین المللی خود را در مناطق آزاد راه اندازی می کردند که الان این شرط برداشته شده و دانشگاه ها می توانند واحدهای بین الملل شان را در کنار خود ایجاد کنند و با دانشگاه های داخل و خارج و استادان خارجی همکاری داشته باشند.

معاون وزیرعلوم افزایش جذب دانشجویان خارجی را از سیاست های جدی آموزش عالی ذکر کرد و اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی خارجی در دانشگاه ها به معنای سرمایه گذاری پایدار و تضمین امنیت کشور است و تربیت هر نیروی انسانی، برابر با ۵۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری در دیگر کشورها است.

وی در مورد فرآیند جذب نیمه متمرکز اعضای هیات علمی در وزارت علوم نیز گفت: در فراخوان شهریورماه مرکز جذب، ۳۸ هزار نفر ثبت نام کردند که هشت هزار نفر آنها مدرک دکتری داشتند، پنج هزار نفر از دانشگاه های دولتی ایران و هزار و ۵۰۰ نفر نیز از دانشگاه های خارجی فارغ التحصیل شده اند.

به گفته نادری منش، برخی از دانشگاه ها در زمینه جذب اعضای هیات علمی جدید به خوبی عمل کرده اند و عملکرد برخی دیگر نیز ضعیف بوده است.

وی تحول در علوم مختلف به ویژه علوم انسانی با نگاه به سرفصل ها و محتوا را مهمترین مقوله در ارتقای آموزش عالی معرفی کرد و افزود: باید توجه داشت که تحول مخصوصا درمحیط نخبه و خبره، نمی تواند به صورت دستوری و حکمی باشد و باید برای فراهم آوردن شرایط این تحول و فرهنگ سازی، برنامه ریزی کرد.

چهل و دومین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور از روز چهارشنبه در کرمان گشایش یافت و شب گذشته به کار خود پایان داد.

این گردهمایی دو روزه با رویكرد راهكارهای اجرایی احكام قانون برنامه پنجم توسعه در ارتقای آموزش عالی تدارك یافته بود و چهار كارگاه آموزشی تخصصی نیز برای شركت كنندگان در همایش درنظر گرفته شد.