لزوم نظارت جدی بر داروخانه‌های دارای مجوز توزیع داروهای مخدر

سعید صفاتیان در خصوص تأسیس داروخانه‌های دارای مجوز توزیع داروهای مخدر گفت: تأسیس داروخانه‌های ویژه برای ارائه داروهای خاص، تنها با سیستم نظارتی مناسب امکان پذیر است و خرید و فروش دارو باید حتما در سیستم‌های کنترل شده، ثبت و ضبط شود.

وی افزود: داروهای خاصی، چون اکسی کدون، که در سیستم درمانی کمتر مصرف شده، با تجویز پزشک متخصص به همراه نسخه معتبر در این داروخانه‌ها ارائه می‌شود و امکان دسترسی آسان را برای بیماران فراهم می‌کند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: عدم نظارت کافی در روند اداره و تجویز دارو در این داروخانه‌ها منجر به سوء مصرف در داروهای خاص شده و معتادان را به سمت تهیه غیرقانونی این گونه دارو‌ها در بازار آزاد، هدایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید با تبیین برنامه‌های درمانی مناسب، معتادان را به مراکز درمانی جذب و از طریق تجویز داروهای اصولی، اعتیاد را کنترل و درمان کند. تهیه غیر قانونی داروهایی، چون متادون و مصرف بیش از حد آن در معتادان، اثرات مخربی بر جامعه گذاشته و امکان دسترسی آسان از طریق بازار سیاه و برخی داروخانه‌ها بدون نسخه را فراهم کرده است.

صفاتیان عنوان کرد: فروش بسیاری از داروها، بدون نسخه پزشک ممنوع بوده و وظیفه نظارت و کنترل آن، برعهده وزارت بهداشت و درمان است با این حال، در برخی از داروخانه‌ها شاهد فروش دارو، بدون نسخه پزشک هستیم که از عکس العمل ضعیف وزارت بهداشت و درمان نشأت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: وزارت بهداشت و درمان در آموزش پزشکان، در حوزه مددکاری و روان شناسی کوتاهی کرده است و با اشتغال برخی از پزشکان بی تعهد در داروخانه ها، با فروش غیر قانونی دارو، تأسیس داروخانه‌های دارای مجوز توزیع داروهای مخدر، را با معضل سوء مصرف روبرو خواهد کرد.