کدام آمار از میزان تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان درست است؟

مهدی نیکدل مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص «میزان تخلفات صورت گرفته در این صندوق»، اظهار داشت: متأسفانه همه داستان و عمده تخلفات، مربوط به بانک سرمایه است که بانک سرمایه نیز یک بنگاه اقتصادی مستقل است.

وی ادامه داد: درست است که صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار و مالک بانک سرمایه است ولی در سایر بانک‌ها می‌بینیم که اگر اتفاقی بیفتد، هیچ کسی نمی‌داند مالک آن کیست و کاری به مالک آن ندارند، اما در بانک سرمایه استثنائاً هر اتفاقی می‌افتد به مالک آن کار دارند و این کمی غیرعادی است.

نیکدل در خصوص «ارائه آمارهای مختلف از تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان»، گفت: میزان تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان به عدد 1000 میلیارد تومان نیز نمی‌رسد؛ در صندوق یک مورد 130 میلیارد تومان تخلف بوده است و یکسری معاملات ملکی که می‌گویند سر شما در صندوق کلاه رفته است؛ در حالی که کلاه رفتن با اختلاس خیلی فرق می‌کند.

وی تصریح کرد: کمیته تحقیق و تفحص مجلس گفته است، عددی در خصوص میزان تخلفات اعلام نکنیم و باید آنها اعلام کنند؛ البته 130 میلیارد تومان تخلف قطعی است و این مقدار وصول نشده و دنبال آن هستیم؛ قوه قضائیه دنبال آن است و نهادهای نظارتی نیز آن را گزارش کرده‌اند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تأکید بر اینکه تخلف 8 هزار میلیارد تومانی در بانک سرمایه اتفاق افتاده است، اضافه کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان سهامدار 46 درصدی بانک سرمایه است و ما مدیر بانک نیستیم.

وی در خصوص اعلام زمان نتایج تخلفات صندوق گفت: آنها اعلام کرده‌ بودند در اردیبهشت ماه نتایج را اعلام می‌کنیم اما پیشنهادی است که 2 ماه این موضوع تمدید شود.

نیکدل ادامه داد: برخی نمایندگان اعدادی را اعلام می‌کنند اما ما مجاز به اعلام نیستیم و بنده می‌گویم 130 میلیارد تومان قطعاً از شرکت سرمایه‌گذاری صندوق کلاهبرداری شده است و یکی از این افراد «م.ا» است که او را آزاد کردند تا بدهی خود را به صندوق بپردازد و با ما در حال مذاکره است.

* غندالی را با 2.5 میلیارد تومان وثیقه آزاد کرده‌اند

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص مدیریت شهاب‌الدین غندالی در زمان تصدی مدیرعاملی صندوق ذخیره، افزود: در حال حاضر غندالی را با 2.5 میلیارد تومان وثیقه آزاد کرده‌اند، حال اگر این تخلف 8 هزار میلیارد تومانی به وی برمی‌گردد! و اگر در این میزان تخلف دخیل بوده است نباید با سند 2.5 یا 5 میلیارد آزادش کنند که این نشان می‌دهد هیأت مدیره بانک سرمایه مقصر بوده است و ربطی به هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد.

وی تأکید کرد: در صندوق ذخیره فرهنگیان هر اتفاقی و تخلفی افتاده است، مسئول هستیم و آن را پیگیری کرده‌ایم و راه‌های نفوذ را بسته‌ایم و از وقتی بنده آمده‌ام بخشنامه‌ کرده‌ایم و هیچ تسهیلاتی به کسی نداده‌ایم چرا که شغل ما دادن تسهیلات نیست زیرا ما بانک نیستیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان داشت: این صندوق هویت مستقل است و بانک نیز همین طور است؛ مخلوط کردن این دو با هم سبب سردرگمی مردم می‌شود برای اموال فرهنگیان در صندوق ذخیره هیچ اتفاقی نیفتاده است جز همان 130 میلیارد تومان؛ در بعضی تهاترهای املاک با تهاتر بانک سرمایه ادعاهایی کمیته تحقیق و تفحص دارد که می‌گوید کلاه بر سر صندوق رفته است.

نیکدل اضافه کرد: ممکن است کلاهی بر سر صندوق ذخیره رفته باشد اما ما به عددی نرسیده‌ایم؛ ممکن است 200 میلیارد یا 300 میلیارد تومان باشد و قطعی آن 130 میلیارد تومان است.