بخشنامه هدایت تحصیلی مربوط به ۴۰ سال قبل است

محمد شریف‌زاده در رابطه با هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: در ستاد آموزش‌وپرورش برنامه‌ای برای هدایت تحصیلی دانش‌‌آموزان نداریم و کاری که انجام شده این است که در قالب اوراق، بخشنامه‌ای را به تمام استان‌ها ابلاغ کرده‌اند و منتظرند نتیجه خوبی از آن بگیرند.

وی افزود: بخشنامه هدایت تحصیلی برای سال 54 یعنی 40 سال قبل است و اقدامی که انجام داده‌‌اند این است که بخشنامه هدایت تحصیلی سال 54 را با تغییرات کوچک به عنوان بخشنامه جدید تحت عنوان برنامه جامع هدایت تحصیلی ابلاغ کردند.

مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌‌وپرورش گفت: در بخشنامه سال 54 نیز نظر اولیا، دانش‌آموز و معلم وجود داشت اما امتیازی برای آنها در نظر گرفته نشده بود هم‌اکنون نیز همان بخشنامه را تحت عنوان بخشنامه جامع هدایت تحصیلی ابلاغ کرده‌اند؛ همه به خاطر داریم که در گذشته فرم هدایت تحصیلی دارای 5 رشته بود که دانش‌آموزان می‌توانستند از میان آنها اقدام به انتخاب کنند.

شریف‌زاده ادامه داد: بخشنامه سال 54 قابلیت اجرا برای زمان فعلی را ندارد، چرا مسئولان آموزش‌وپرورش برای تهیه برنامه جامع هدایت تحصیلی از سال 92 تا سال 95 از فرصتی که در اختیار داشتند، بهره نبردند و چند ماه مانده به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایه نهم به صورت شتابزده دستورالعملی را برای تصویب به شورای عالی آموزش‌وپرورش بردند.

وی مطرح کرد: سال تحصیلی گذشته از رئیس جمهور تا رئیس مجلس درگیر مشکلات هدایت تحصیلی شدند؛ در سال تحصیلی 91-92 حدود 44 درصد دانش‌آموزان وارد هنرستان‌ها می‌شدند که هم‌اکنون این میزان به 33 درصد رسیده است در حقیقت آموزش‌وپرورش برنامه‌ای برای هدایت تحصیلی ندارد و برای جبران این روند، سال تحصیلی گذشته بخشنامه‌ای را به مدارس ابلاغ کردند و برای هر رشته‌ای به مناطق سهمیه ثبت‌نام دادند.

مدیرکل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: انتخاب آزادانه و آگاهانه رشته تحصیلی یک شعار جوان‌پسند است، انتخاب آزادانه و آگاهانه زمانی که امکانات را فراهم نکرده‌ایم و با تمام اعتراضاتی که سال گذشته صورت گرفت، معنایی نمی‌دهد.

شریف‌زاده تصریح کرد: برای تدوین برنامه جامع هدایت تحصیلی باید آمایش سرزمین داشته باشیم و برنامه توسعه استان‌ها را تهیه کنیم که براساس آن تکلیف و وضعیت رشته‌های تحصیلی و نیاز بازار کار در رشته‌های مختلف مشخص می‌شود.