تخلفات برخی بخشداران و فرمانداران و استانداران در روزهای اخیر

 حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: با توجه به اینکه در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا هستیم، امیدواریم با برنامه‌ریزی منطقی و خوب موجب حضور حداکثری مردم در روز جمعه باشیم و ملت سرافراز ایران اسلامی، برگ زرین دیگری بر تاریخ پر افتخار انقلاب بیفزاید.

وی ادامه داد: برای انجام یک انتخابات پرشور نیازمند فراهم شدن زمینه‌های لازم هستیم. یکی از مسائل مهم مسئله امنیت انتخابات و مسئولیت تامین امنیت فضای حقیقی و مجازی و حوزه‌های رای گیری است. مسئولیت تأمین امنیت این فضاها بر عهده بخش‌های مختلف امنیتی، انتظامی و قضایی است تا برگزاری یک انتخابات پر افتخار را شاهد باشیم. در این راستا همه بخش ها باید تعامل لازم را داشته باشند.

دادستان کل کشور گفت: اطلاعاتی داریم مبنی بر اینکه عناصر بدخواه و دشمنان درصدد بر هم زدن امنیت به هر وسیله‌ای هستند و قطعا نمی‌توانند گام موثری در ارتباط با مسئله سلب امنیت بردارند اما مطمئن باشند هر کسی بخواهد امنیت کشور و مردم و انتخابات را بر هم بزند قطعا نظام با آن برخورد شدیدی می کند.

منتظری درباره شکایت‌های واصله درباره انتخابات اظهار کرد: متأسفانه در چند روز اخیر به ویژه یک هفته اخیر، گزارش‌ها و شکایت‌های قابل توجه از تخلفات برخی بخشداران و فرمانداران و استانداران داشتیم. ما به هیچ وجه مایل نیستیم کار به تشکیل پرونده برای مسئولان اجرایی بکشد زیرا کسانی که مسئولیت دولتی دارند حق ندارند له یا علیه نامزدهای انتخابات فعالیت کنند اما اگر چنین باشد، دستگاه قضایی وظیفه برخورد دارد. به دادستان ها در سراسر کشور ابلاغ کردم با متخلفین مماشات نکنند و در مرحله اول تذکر بدهند اما همه مسئولان اجرایی بدانند در رصد دستگاه اطلاعاتی و قضایی هستند و اگر تخلف کردند گلایه نکنند که شما فرماندار یا بخشدار یا استاندار ما را محکوم کردید.

وی افزود: دبیر خانه شورایعالی امنیت ملی، شورای امنیت کشور دستورالعمل‌هایی را دادند و همه مسئولان اجرایی و حتی خود نامزدهای ریاست جمهوری و شوراها، کم و بیش با مقررات و ضوابط و مصوبات مربوط به امنیت کشور آشنایی کامل دارند. مسئولان ستادهای انتخاباتی مراقبت کنند. گزارش داشتیم که ستادها در برخی استان‌ها از تخلف جلوگیری نکردند و کارناوال بدون مجوز راه انداختند. ممکن است افراد بدخواه از این موقعیت سوءاستفاده کنند و یک فرد اجنبی که دوستدار هیچ جناحی نیست وارد جمعیت شود و خدای نکرده اتفاقاتی رخ دهد که در این صورت مسئولان ستادها و کسانی که جلوی این کار را نگرفتند باید پاسخگو باشند.

دادستان کل کشور گفت: هر چه به روز رأی‌گیری نزدیک‌تر می‌شویم شور و اشتیاق همه بیشتر می‌شود و طبیعی هم است اما باید ستادها و مسئولان توجه کنند که یکسری مقررات و خطوط قرمز رعایت شود که بزرگ‌ترین آن ارزش‌های اسلامی و انقلاب است که مردم برای دستیابی به آن خون دادند. سعی کردیم به نامزدها در کمیسیون تبلیغات توصیه‌های لازم را ارائه کنیم و گفتیم اخلاق را رعایت کنند و از طرح کردن مسایل تنش‌زا جلوگیری کنند و انتظار می‌رفت این توصیه‌ها بیش از آنچه شاهد بودیم رعایت می‌شد. در افکار عمومی شاهد بودیم که آنچه برخی نامزدها گفتند، بدآموزی‌هایی داشت و برخی بزرگان هم اعتراض داشتند که به حق بود اما دو الی سه مطلب مطرح شد که مرتبط با قوه قضاییه بود و باید پاسخ مناسب داده شود.

وی ادامه داد: یکی از آقایان نامزدها خطاب به یکی دیگر در رابطه با مسائل مالی و پولی گفت موسسه میزان وابسته به قوه‌قضاییه است که این دروغ محض است. میزان هیچ نسبتی با قوه‌قضاییه ندارد. نسبت دادن این موسسه که شکایاتی زیادی هم دارد به قوه، نسبت ناروایی است. قوه‌قضاییه را در بحث مبارزه با فساد یک قوه بی‌خاصیت معرفی کردند که دور از انصاف است. حرف اول ما این است که اساسا مسئولان اجرایی و مدیران اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب برای ما تفاوتی ندارد و انتظار داریم دولت‌ها، ساختار را به گونه‌ای تعبیه کنند که فساد ایجاد نشود نه اینکه بگذاریم یک غده بزرگ فاسد در بدنه یک وزارتخانه یا بانک ایجاد شود و بعد بگوییم چرا قوه قضاییه برخورد نمی‌کند.

منتظری گفت: حرف ما به همه دولت‌ها این است که چرا از ابتدا از ایجاد زمینه فساد پیشگیری نمی‌کنند. نکته دوم این است که یک مورد نشان بدهند که یک پرونده فساد را به قوه‌قضاییه فرستادند و دستگاه قضا رسیدگی نکرده است. کما اینکه در دولت قبل قوه قضاییه ورود کرد و الان هم ادامه دارد. شما چرا اساسا اجازه می‌دهید فساد ایجاد شود.