سر و کله ویروس مرگ بار ابولا دوباره پیدا شد

سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو را تایید کرده است، بر اساس این گزارش در پی این شیوع صدها نفر در معرض خطر ابتلا قرار گرفتند. 

 

 پیتر سلامه، مدیر اجرایی سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت: بر اساس ارزیابی ها میزان خطر در سطح این کشور بالا بوده وسطح خطر در منطقه متوسط و در جهان کم ارزیابی می شود. 

 

سه نفر از حدود 20  نفر مورد  مبتلا به ابولا  در شمال شرق جمهوری دموکراتیک کنگو در مرز جمهوری آفریقای مرکزی و نزدیک به سودان جنوبی در اثر ابتلا به ابولا جان خود را از دست دادند.

 

تا کنون، امدادگران بیش از 400 مورد ابولا را شناسایی کرده و در حال تلاش برای درمان آنها هستند البته بیماری دیگری با علائم  تهوع و استفراغ مشابه  ابولا در منطقه دیگری از کنگو گزارش شده اما هنوز سازمان بهداشت جهانی ارتباط بین این دو بیماری را تایید نکرده است.

 

وی ادامه داد:: ما بر این باوریم که دولت جمهوری دموکراتیک کنگو  تجربه خوبی در مبارزه موفقیت آمیز با این بیماری داشته و رکورد خوبی از مدیریت شیوع ابولا دارد، هرچند که هرگز نباید ویروس ابولا را  دست کم گرفت وهوشیار و با رویکرد درست جلو رفت.

 

 سازمان بهداشت جهانی واکنش کند و بی اثر در سال 2014 غرب آفریقا  به منظور مبارزه با ابولا را مورد انتقاد قرار داد و در سال 2015 بیانیه ای صادر شد که از آن پس یک صندوق در این سازمان ایجاد شود تا در زمان شیوع بیماری های این چنینی در کشورها بتوان به سرعت وارد عمل شد و از شیوع بیماری در جهان جلوگیری کرد که اکنون این صندوق به بحران کنونی در جمهوری دموکراتیک کنگو کمک خواهد کرد.

 

سلامه عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده که به زودی به کمک های مالی بیشتری نیاز خواهیم داشت و تخمین زده می شود که در شش ماه آینده به حدود 10 میلیون دلار نیاز پیدا می کنیم.

 

سازمان بهداشت جهانی امیدوار است تا با واکسیناسیون از شیوع این بیماری جلوگیری کند، تاکنون واکسن تاییدشده ای برای بیماری ویروس ابولا وجود ندارد،البته یک واکسن  با عنوان" rVSV-ZEBOV " در سال 2015 در گینه اثربخشی مثبتی نشان داده که امید است در شیوع جدید نیز بتوان از آن استفاده و از فراگیرشدن این بیماری جلوگیری کرد.

 

مدیر اجرایی سازمان بهداشت جهانی افزود: این واکسن یاید در دمای منفی 80 درجه سانتیگراد نگه داشته شود حال تصور کنید در یک منطقه بدون جاده و برق،  انتقال و نگهداری این واکسن کار بسیار دشواری است البته ما در حال همکاری با جمهوری دموکراتیک کنگو و سازمان های دیگر برای اجرای واکسیناسیون عمومی در این کشور هستیم. 

 

سازمان بهداشت جهانی آماده است تا بلافاصله بعد از تایید این واکسن درمان و پیشگیری از این بیماری را به سرعت شروع کند.