بهترین غذا برای سحری در ماه مبارک رمضان

بهترین غذا برای سحری در ماه مبارک رمضان یکی از سوالات ذهن روزه داران است که می خواهند بدانند چه غذایی در سحر ماه مبارک رمضان به ویژه ماه رمضان 99 که هوا هم کم کم گرم شده مناسب می باشد.

اخبار اجتماعی- متخصصان تغذیه معتقدند که بهتر است روزه داران در سحر ماه رمضان بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنند که پخته شده است.

غذا در سحر ماه رمضان نباید سرخ کردنی یا چرب باشد زیرا در طول روز باعث تشنگی زیاد می شود.

پیشنهاد غذاهای سحر برای ماه مبارک رمضان

به گزارش افکارنیوز، پلو و خورشت گیاهی می تواند در سحر ماه رمضان غذای خوبی برای روزه داران باشد، همچنین 

خوردن غذاهایی که نشاسته فراوان دارد در وعده سحر ماه رمضان بسیار به روزه داران کمک می کند، غذاهایی مانند پلو و ماکارونی به ویژه اینکه در ماکارونی از قارچ نیز استفاده شود میزان پروتئین بدن را نیز تامین می کند.

حتما در ماه مبارک رمضان خرما بخورید به ویژه در سحر و افطار زیرا خرما با خواص فراوان و خاصیت انرژی زایی که دارد می تواند انرژی شما را تامین کند.

برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید. نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم برای کاهش عطش در ماه رمضان به شما کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر خیلی تشنه می‌شوید، خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک را در وعده سحری فراموش نکنید. در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید.

ایرج نیستانی متخصص تغذیه درباره سحری ماه رمضان گفت: اصل فلسفه ماه مبارک رمضان، پرهیزکاری و خودداری از هرگونه افراط در خوردن و آشامیدن است. این در حالی است که بسیاری از مردم با تصور طولانی بودن ساعات روزه داری، در وعده‌های افطار و سحر، بیش از حد ظرفیت خود از مواد غذایی برای جبران گرسنگی طولانی استفاده می‌کنند و به افزایش چربی و قند خون دچار می‌شوند. 

وی افزود: تغذیه مناسب و اهمیت به وعده‌های سحری و افطار، انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را در بدن تأمین می‌کند. تنبلی در نخوردن وعده سحری، باعث می‌شود ذخایر بدن تا وعده افطار تمام شده قند خون ماهیچه‌ها خالی شود و احاساس ضعف را در بدن فرد ایجاد کند.

متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: در مقابل کاهش قند خون، بدن افراد بر مبنای سن و توان بدنی واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان می‌دهد. 

وی عنوان کرد: آشامیدن آب به تنهایی در وعده سحر، کمکی به رفع تشنگی نکرده و سریع هضم می‌شود، اما میوه‌های پالپ دار سرشار از فیبر بوده و به عنوان ذخایر مناسب آب معرفی می‌شوند بنابراین توصیه می‌شود از میوه هایی مثل هندوانه، سیب و ... در فاصله وعده‌های سحر تا افطار استفاده شود.

نیستانی خاطر نشان کرد: وعده‌های افطار و شام باید از هم تفکیکی شوند چرا که بعد از مدت زمان زیاد، حجم بالای کربوهیدرات و کالری وارد بدن شده و احتمال افزایش چربی خون، با مصرف حجم بالای غذا بعد از چند ساعت گرسنگی وجود دارد.

وی گفت: شیر از جمله مواد غذایی مفیدی است که بخش زیادی از کلسیم و پروتئین بدن را تأمین کرده و احساس سیری به فرد می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌شود افردای که مشتاق به خوردن غذا در زمان سحر نیستند، حتما از شیر و خرما در این وعده استفاده کنند. 

متخصص تغذیه اذعان داشت: اندازه مصرف و دفعات آن در استفاده از برخی اقلام غذایی ماه رمضان مانند حلوا، شله زرد، حلیم و زولبیا و بامیه، می‌تواند مضر باشد بنابراین باید جانب احتیاط را در خوردن این مواد رعایت، و قندهای طبیعی و ساده را جایگزین آن‌ها کرد.