ازدواج های پردردسر!

این درحالی است که هر هفته شاید ده‌ها سایت همسریابی شروع به فعالیت می‌کند. گرچه عده‌ای این بی‌توجهی به دریافت مجوز را به دلیل فیلتر‌های فراوان نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط می‌دانند و ترجیح می‌دهند تا از پروسه طولانی مجوز عبور نکند، گروهی این سایت‌ها را مقدمه‌ای بر ازدواج موقت، ازدواج دوم و حتی سوء‌استفاده و کلاهبرداری می‌دانند. شاید این نگرانی‌ها چندان بیراه هم نباشد چراکه هر روز در رسانه‌های مختلف می‌توان اخبار فراوانی درخصوص کلاهبرداری از طریق همین سایت‌های همسریابی را خواند. با این وجود تعداد طرفداران این سایت‌ها نه‌تنها کم نمی‌شود که روزبه‌روز بیشتر هم می‌شود.

در غیاب عرصه واقعی


حسین عسگری روانشناس بالینی و مشاور خانواده در این‌باره می‌گوید: «دوست‌یابی در شبکه‌های اجتماعی اساسا پدیده جدیدی است که در همه جای دنیا وجود دارد که خیلی از این دوستی‌ها نیز ممکن است به ازدواج منجر شود. این پدیده البته به دلیل نو بودن یا ماهیت آن در همه جای دنیا نیز تجربه چندان موفقی نبوده و گرچه نمی‌توان آن را به صورت کامل رد کرد اما، آَشنایی‌ها، دوستی‌ها و البته گزینش همسر از طریق آن دوام چندانی ندارد.» اما این موضوع در ایران شکل دیگرگونه‌تری به خود گرفته است. تخمین زده می‌شود که بیشتر از دو هزار سایت و دیگر ابزارها در شبکه‌های اجتماعی در این حوزه فعال هستند. سایت‌هایی که مدیران اغلب آنها دانشی درخصوص موضوع ازدواج ندارند و بیشترشان به طمع فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در لوای چنین سایت‌های پربازدید و مخاطبی به این حوزه روی آورده‌اند. عسگری می‌گوید: «نباید نگاه سلبی به این سایت‌ها داشت، اما فعال شدن سایت‌های تخصصی در این بخش‌ها می‌تواند در کاهش مخاطبان سایت‌های غیرمجاز ازدواج موثر باشد. اما واقعیت این است که سنت ازدواج در جامعه تغییر کرده است و ما باید عرصه عمومی را برای آشنایی دختران و پسران‌مان فراهم کنیم. اما خیلی از پسران و البته دختران ما این عرصه را برای خود فراهم نمی‌بینند و به همین دلیل مخاطب این سایت‌ها می‌شوند. شاید اگر دقت کنیم اصلی‌ترین مخاطبان این سایت‌ها نیز دختران باشند.»

حضور مردان متاهل در سایت‌های همسریابی


اما در این میان چیزی که بیش از همه در سایت‌های همسریابی مورد توجه است، حضور مردان متاهلی است که برای ازدواج موقت به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند. موضوعی که هر از چندی موضوع شکایتی در دادگاه‌های خانواده و عاملی برای طلاق است. مریم. ز که چندی پیش تقاضای طلاق داده است، به فعالیت‌های مخفیانه همسرش در همین سایت‌های همسر‌یابی پی برده و از احتمال ازدواج موقت او نگران است و قصد جدا شدن دارد. مراجعانی مثل مریم در دادگاه‌های خانواده کم نیستند. عسگری مشاور خانواده نیز از مراجعانی می‌گوید که از این طریق همسر موقت برای خود برگزیده‌اند و این موضوع مشکلات حادی در روابط زناشویی به وجود می‌آورد. او دلیل استقبال فراوان برخی از مردان متاهل از سایت‌های همسریابی را مشکلات روابط زناشویی می‌داند و می‌گوید: «اغلب زوج‌هایی که به این دلیل به ما مراجعه می‌کنند مدت‌ها با مشکلات زناشویی دست به گریبان هستند و با این حال اقدامی برای بهبود روابط‌شان انجام نداده‌اند. این موضوع میزان رضایت‌مندی زوج‌ها را از زندگی کم می‌کند و به سوی روابط خارج از خانواده سوق می‌دهد.»