موضوع انحصار در آزمون کانون وکالت را پیگیری می‌کنیم

رضا شیرانی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در نشست کمپین حذف معیار ظرفیت از حرفه وکالت که با شعار رقابت را جایگزین انحصار کنیم، اظهار داشت: نسبت اعتبارات هزینه‌ای به اعتبارات عمرانی در بودجه 85 درصد است و این یعنی درآمدهای کشور حاصل از فروش نفت، مالیات و گمرک خواهد بود.

وی با بیان اینکه کشور بسیار گران اداره می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: وقتی کشور گران اداره شود، همه باید به یک نسبت پرداختی داشته باشند و در نهایت باعث شکاف طبقاتی بین مردم می‌شود.

شیرانی افزود: عدم توسعه متوازن از یک مدل تمرکزگرایی سرچشمه می‌گیرد و شاه‌بیت تمرکزگرایی نیز انحصار است؛ اعتقاد دارم در توزیع قدرت و ثروت بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم. 

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه نرخ بهره‌وری در کشور پایین است، گفت: رشد سرمایه‌گذاری کشور خوب بوده است اما نرخ بهره‌وری مشکل دارد به عنوان نمونه باید بگویم در کشور سد ساخته‌ایم و هزینه کرده‌ایم اما کانال‌هایی که باید آب را به دست کشاورزان برسانند را نساخته‌ایم که این موضوع باعث می‌شود بهره‌وری نداشته باشیم و از استعداد سد مذکور کاسته شود. 

وی در خصوص موضوع انحصار در آزمون کانون وکالت عنوان کرد: اینکه کسی در آزمون وکالت یک تست بیشتر بزند، معیار شایستگی و مقبولیت نیست؛ هیچ دلیلی بر این نیست که مردم را محروم کنیم زیرا باید به مردم اجازه انتخاب دهیم. 

شیرانی تصریح کرد: در کمیسیون اصل 90 آمده که نباید انحصار وجود داشته باشد و موضوع انحصار در آزمون کانون وکالت را پیگیری می‌کنیم، زیرا یک زمانی می‌خواستیم در مجلس موضوعی را انجام دهیم اما آنقدر لابی سردفترداران زیاد بود که آن موضوع تصویب نشد حالا هم کانون وکلا حتماً لابی بیشتری در مجلس دارد که باید تلاشمان را بیشتر کنیم.