وارد مرحله نخست سالمندی شده‌ایم

محسن سلمان‌نژاد گفت: سند ملی سالمندان بعد از سال‌ها انتظار اکنون تدوین شده و طی یکی دو هفته ‌آینده به هیات دولت می‌رود.

وی افزود: سند ملی سالمندان تدوین شده است و بزودی به وزارت رفاه ارسال می‌شود تا وزارتخانه مراتب ارسال سند را به هیئت دولت برای تصویب فراهم کند و امیدواریم با تصویب آن شاهد حمایت حداکثری از سالمندان کشور باشیم.

سلمان نژاد گفت: ۷.۵ میلیون نفر سالمند بالای ۶۰ سال در کشور زندگی می‌کنند که به عبارتی بیش از ۹ درصد جمعیت کشور سالمند است و با این وضعیت هم اکنون وارد مرحله نخست سالمندی شده‌ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر NGO های سالمندی،‌ صندوق‌ها و کانون‌ها فعال شده‌اند و اولین پیمایش سالمندی کشور امسال انجام می‌شود تا اطلاعات دقیقی از وضعیت سالمندی به ما بدهد تا براساس آن برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم.

وی درمورد اینکه سیاست‌های افرایش جمعیت چه تاثیری بر روند سالمندی گذاشته، گفت: 100 درصد سیاست‌های افزایشی جمعیت شیب سالمندی را کند می‌کند؛ از طرفی موالید کم می‌شود، روند مرگ و میر کُند و رعایت بهداشت و کاهش بسیاری از بیماری‌ها در کنار آن باعث افزایش جمعیت می‌شود.

سلمان‌نژاد افزود: با تمام این اقدامات باز هم با جمعیت سالمندی روبرو هستیم چرا که شیب سالمندی کند می‌شود اما جمعیت آن افزایش می‌یابد. ما در واقع کشور جوانی هستیم که سالمند شده‌ایم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور افزود: 30 تا 40درصد جمعیت کشور جوان است درواقع هم جوان داریم و هم به شدت داریم پیر می‌شویم و این وضعیت به دلیل انفجار جمعیت در دهه 60 بوده و اکنون بسیاری از کشورهای در حال توسعه وضعیت مشابه ما را دارند.

سلمان نژاد ادامه داد: جمعیت کشور با میانگین سالمندی ۷۴ سال، در حال ورود به پدیده سالمندی است و با این روند کشورمان در برنامه ششم توسعه عملاً به سمت جمعیت سالمند تغییر رویه خواهد داد.

وی گفت: تا زمانی که سند ملی سالمندی به تصویب نرسد نمی‌توانیم به اهداف برنامه برسیم؛ اکنون 4 تا 5 میلیون نفر از سالمندان تحت حمایت صندوق‌های دولتی، 1.5میلیون تحت حمایت کمیته امداد و بخشی هم تحت پوشش بهزیستی هستند. با این حال نگاه ما باید خصوصی شود و خدمات به صورت تخصصی به سالمندان ارائه شود.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تعداد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سالمندی بیشتر شده،‌ گفت: از پراکندگی منابع باید جلوگیری شود و تمام اقدامات مربوط به سالمندی در قالب دبیرخانه شورای ملی سالمندان ارائه گردد. از طرفی باشگاه‌های تفریحی سالمندی، مراکز روزانه و بیمه مراقبتی سالمندان که در برنامه توسعه ششم و سند ملی سالمندان آمده می‌تواند در بحث سالمندان کمک کننده باشد.