وضعیت تراز دریاچه ارومیه چگونه است؟

مسعود باقرزاده کریمی تصریح کرد: تلاش ما در دریاچه ارومیه الان بر این است که شرایط نزولی متوقف شود، شرایطی که چهار دهه طول کشیده و در دو دهه اخیر نوسانات نزولی بیشتر هم بوده است طبیعتا ۱۰ سال برای جبران این وضعیت زمان طولانی مدتی نخواهد بود.

وی اعلام کرد: هم اکنون تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰/۸ است، که نسبت به سال گذشته همین امروز چند سانتی متر کمتر شده است. اما سانتی مترهای به این اندازه در برنامه های دولتی معنی دار نیست، زیرا یک بارندگی کم یا زیاد می تواند این عدد را جابجا کند.

کارشناس تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره اینکه بهبود وضعیت دریاچه نتیجه عملکرد دولت بوده یا شرایط طبیعی گفت: رژیم تبخیر جریان های روی زمین و زیر زمین آن قدر پیچیده است که نمی توانیم به سادگی بگوییم وضعیت امروز چه اندازه سهم طبیعت و چه اندازه سهم دولت بوده است اما ساده ترین معادله آن است که ما سهم دریاچه از آب را افزایش دهیم. اگرچه با توجه به مناسبات اجتماعی همین هم کار ساده ای نیست که امروز اراده کنیم سدها را باز کرده یا چاه ها را پلمپ کنیم.

باقرزاده کریمی تاکید کرد: مهمتر از دریاچه ارومیه وضعیت آب های زیرزمینی ماست که نمادش در بحران دریاچه ارومیه خود را نشان می دهد. من بعنوان کارشناس تالاب که ۲۰ سال در این زمینه کار کرده ام، اعتقاد دارم اکنون در حوزه تالاب ها به لحاظ مدیریتی شرایط خوبی ایجاد شده و کم اتفاق می افتد که هم اراده اجرایی دولت به سود تالاب ها باشد و هم نمایندگان مجلس همراهی کنند زیرا نمایندگان اغلب برای طرح های توسعه درخواست داشتند اما حالا حفظ تالاب ها را مطالبه می کنند.

وی تشریح کرد: برنامه ای که ستاد احیای دریاچه ارومیه برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته ۳.۲ میلیارد مترمکعب آب است تا تراز دریاچه به ۱۲۷۴.۱ برسد و شوری آن به ۲۵۰ گرم بر میلی لیتر که آستانه زنده مانی آرتمیا است و به سطح ۴۸۰ هزار هکتار برسد.

کارشناس تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره تشکیک ستاد احیا دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیک ۱۲۷۴.۱ تصریح کرد: بعید است کسی که عضو ستاد احیا باشد در عدد ۱۲۷۴.۱ تشکیک کرده باشد، به هر حال مرجع اکولوژیک ستاد ما هستیم.

باقرزاده کریمی در پاسخ به پرسشی درباره ساخت ورزشگاه در منطقه چراغ پشتان تالاب انزلی گفت: از حدود ۹ سال پیش طرحی ارائه شد که در این نقطه ورزشگاهی دایر شود و نماینده مجلس هم آن را پیگیری می کرد، اما از همان ۹ سال پیش سازمان محیط زیست مخالفت خود را تصریح کرده و طرح ملغی شد.

وی تشریح کرد: موضوعی که الان مطرح شده در واقع آن است که افرادی مستثنیاتی در منطقه داشتند که اکنون آن را تسطیح می کنند تا در آن کشت و کار انجام شود و این موضوع شبهاتی ایجاد کرده  اما اگر فعالیتی برای ساخت ورزشگاه رخ دهد، قطعا سازمان محیط زیست مخالفاتش را اعلام و از آن جلوگیری می کند.