سطح تراز دریاچه ارومیه 7 درصد کمتر شده است
حجت جباری معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: سطح تراز دریاچه ارومیه به دلیل گرم شدن هوا و تبخیر زیاد تاحدودی کاهش داشته که این یک امری طبیعی در فصل بهار است. 
 
جباری در رابطه با بالا رفتن تراز دریاچه ارومیه در فصل های زمستان و بهار گفت: هر سال در این فصل‌ها دریاچه در حال آبگیری است و به همین دلیل تراز دریاچه بالا می رود اما همزمان با گرم شدن هوا و کم شدن ورودی آب به دریاچه، شاهد کاهش تراز و تبخیر آب دریاچه ارومیه هستیم که این مسئله از اوایل یا اواسط فصل پاییز اتفاق می افتد و این یک امر طبیعی است و در تمام دریاچه های دنیا روی می دهد. 
 
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت کنونی تالاب‌های اطراف دریاچه ارومیه افزود: تالاب ها اغلب به دو قسمت فصلی و دایمی تقسیم می‌شوند. بیشتر تالاب ها فصلی هستند یعنی در زمان بهار آبگیری می شوند و تا آواخر تابستان شاهد خشک بودن آن ها هستیم مانند تالاب آق گل در ماکو که یک تالاب فصلی است اما بعضی تالاب ها دایمی هستند مانند تالاب سودوز که همیشه پر آب و سطح تراز بالایی دارد. تالاب‌های دیگر استان مانند دریاچه ارومیه وضعیت مشابهی دارند یعنی با گرم شدن هوا و تبخیر آب سطح تراز آنها کاهش می‌یابد و در فصول دیگر به دلیل برف و بارندگی و افزایش ورودی آب ‌سطح دریاچه افزایش می‌یابد. 
 
 وی در خصوص ورودی اصلی دریاچه ارومیه تصریح کرد: ورودی اصلی دریاچه ارومیه از 2 رودخانه زرینه و دیرینه نشأت می‌گیرد. در حال حاضر با توجه به اینکه در اواخر فصل بهار هستیم و برف ها آب شده‌اند و فصل کشاورزی آغاز شده و کشاورزان از آب رودخانه ها برای زمین های کشاورزی استفاده می‌کنند، میزان آورد رودخانه هم به نسبت اوایل فصل بهار به علت کم شدن بارندگی کم می شود، چراکه میزان خروجی در این فصل از میزان ورودی آب به دریاچه بیشتر است، به همین دلیل سطح تراز دریاچه پایین می‌آید که این یک امر طبیعی است. 
 
جباری از آخرین تراز دریاچه ارومیه تا یک هفته گذشته خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه تا هفته گذشته 1270/99 بود که می‌توان گفت در این هفته به علت گرما و تبخیر این تراز تا 7 سانتیمتر کاهش یابد.
 
وی در رابطه با تنها جاندار دریاچه که ارویا نام دارد، تصریح کرد: این جاندار که مختص دریاچه ارومیه است با کاهش جمعیت روبه شده است، این جاندار را زمانی می‌بینیم که دریاچه آبگیری می شود و شوری آن کمتر از گذشته است. تعداد این جاندار در دریاچه در حد نورمال نیست. این موجودات بیشتر در آب‌های شور دیده می‌شوند اما با خطر انقراض مواجه هستند.