نان های صلواتی، برکت را به زندگی ام سرازیر کردند

هر نان صلواتی که به دست مردم دادم، ده‌ها برابر برکت آن را در زندگی خود و فرزندانم حس کرده ام. کار برای رضایت خدا، حالم را خوب می‌کند.

 
این حرف ها بخش کوچکی از مکالمه کوتاه و دلنشین با پیرمرد 76 ساله ای است که در محله امیریه تهران، در تمام طول سال نان صلواتی به سفر ه همسایگان دور و نزدیک خود می رساند.
گزارش/// عطر خوش نان صلواتی در کوچه‌های پایتخت / این پیرمرد نان حلال به سفره‌های خالی نیازمندان می‌رساند
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسماعیل فلاح مراد مالک یکی از نانوایی های پایتخت است که طی یک سنت نیک و خداپسندانه در تمام طول سال، نان صلواتی به مشتریان خود هدیه می دهد؛ او پخش نان صلواتی در ایام مذهبی چون ماه مبارک رمضان را، به طور ویژه افزایش می دهد تا هیچ سفره ای از نان حلال خالی نباشد.
 
*نان های صلواتی، برکت را به زندگی ام سرازیر کردند

حاج اسماعیل برکت زندگی خود را متاثر از این کار می داند و می گوید: هر نان صلواتی که به دست مردم دادم، ده‌ها برابر برکت آن را در زندگی خود و فرزندانم حس کرده ام. کار برای رضایت خدا، حالم را خوب می کند. در ماه رمضان ماه شهادت یتیم نواز کوفه، حضرت علی علیه السلام، تمام تلاشم را به کار می گیرم تا یک لقمه نان حلال به سفره نیازمندان برسانم.

او می گوید: به همراه 4 کارگر نانوایی ام، به طور ویژه در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته، نان صلواتی را طی چند مرتبه میان مشتریان توزیع می کنیم؛ گاهی برخی از مردم که نذری را برای نان صلواتی در نظر گرفته اند، از ما می خواهند که آنان را نیز در این کار نیک شریک کنیم.

این پیرمرد خوش برخورد از اختصاص تعدادی از نان های صلواتی به فقرای محل اینگونه می گوید: برخی از مشتریان ما شامل افرادی می شوند که سفره شان خالی است و طعم تلخ فقر را چشیده اند؛ آدم های با آبرویی که شناسایی شان سخت است، چرا که نیازمندان واقعی صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته و کسی از سفره های خالی آن ها خبر ندارد.
 
حاج اسماعیل همراهی همسر و فرزندان خود را در انجام این کار قابل تقدیر می داند و معتقد است: وقتی پدر خانواده، راه خیر را در پیش بگیرد سایر اعضا همچون همسر و فرزندان نیز با او همراه می شوند؛ همانطور که در حال حاضر فرزندانم پا به پای من در رساندن نان صلواتی به سفره مردم تلاش می کنند؛ همسرم نیز مدام مرا به این کار تشویق می کند و همراه اصلی من در زندگی است.
گزارش/// عطر خوش نان صلواتی در کوچه‌های پایتخت / این پیرمرد نان حلال به سفره‌های خالی نیازمندان می‌رساند
*با همدلی با مستمندان، باری از دوش آن ها برداریم
 
مالک نانوایی محله امیریه مردم تهران در هر شغل و کسوتی را به مشارکت در امور خیر و گره گشایی از فقرا و مستمندان توصیه می کند و می گوید: همدلی و همراهی افراد توانمند و دستگیری آن ها از ضعیفان، تحمل مشکلات زندگی را برای فقرا آسان می کند و از سوی دیگر، موجب رضایت خدا می شود؛ در طی این سال ها که گاهی خدا توفیق پخش نان صلواتی در بین مردم را به من عطا کرده است، برکت چند برابر این کار کوچک را در زندگی خود دیده ام.

حاج اسماعیل بیش از 50 سال است که نانوایی دارد و نان صلواتی به مردم می دهد. او از چگونگی ورود خود به این شغل می گوید: 60 سال پیش، در حالی که تنها یک پسر بچه 16 ساله بودم، برای پیدا کردن شغلی مناسب از شهرستان زنجان به تهران آمدم و از سویی چون خانواده‌ام در شهرستان بودند، جایی را برای استقرار در شب نداشتم؛ برای همین به سراغ آگهی رفتم که در آن نوشته بودند به یک کارگر با جای خواب، نیازمندیم. رفتن به سراغ حرفه نانوایی همانا و ماندگار شدن من در این شغل همانا؛ سر انجام پس از 10 سال کارگری، با پولی که پس انداز کردم، یک واحد نانوایی تاسیس کرده و مشغول کار شدم.

توزیع کننده نان صلواتی در امیریه می گوید: در تمام این سال‌ها، همیشه سعی ام بر این بوده است تا از اهل بیت علیه السلام الگو بگیرم، چرا که امامان معصوم(ع) همواره به فکر دستگیری از نیازمندان بودند. حضرت علی علیه السلام به عنوان پیشوای اول مسلمانان، بخش قابل توجهی از عمر پربرکت خود را به محرومان و نیازمندان زمان خود اختصاص دادند و همیشه بر گره گشایی از امور خلق خدا تاکید داشتند.
 
رمضان فصل همدلی و گره گشایی از افرادی است که طعم نیاز و درماندگی را در هر روز زندگی می چشند و برای حفظ آبروی خود دم بر نمی‌آورند. یادمان باشد آدم ها به لبخندی که بر لب می‌نشانند و گرهی که می گشایند ماندگار می شوند. ارزش اصلی آدم ها به احساس خوبی است که از خود به جا می گذارند و به دردی که از یکدیگر می‌کاهند.
 
آن ها که باری از دوش ضعیفان بر می گیرند وجودشان زمین را جای زیباتری برای زندگی می سازد. مگر نه اینکه وجود لبریز از آرامش اهل بیت علیه السلام همواره زندگی را بر بندگان خدا دلنشین می کند. نان صلواتی نور همدلی و امید را به زندگی آن هایی می بخشد که جز خدا تکیه گاهی ندارند و سفره خالی خود را با آبرو رنگ می دهند.   
گزارش/// عطر خوش نان صلواتی در کوچه‌های پایتخت / این پیرمرد نان حلال به سفره‌های خالی نیازمندان می‌رساند