نابغه تنیس؛ انساندوست بزرگ

در روز ۲۹ آوریل ۱۹۷۰ در شهر نوادای لاس وگاس پسری به دنیا آمد که او را  «آندره کرک» نامیدند.

پدرش که اصلیتی ایرانی داشت هنگامی که به ایالت متحده آمریکا نقل مکان کرد اسمش را به امانوئل مایک تغییر داد. او وقتی آندره تنها چهار ماه داشت شبی یک توپ تنیس داخل سبد بالای تختش می‌انداخت. وقتی آندره پنج ساله شد صاحب  300 توپ تنیس بود.  

آندره پنج ساله با جیمی کانرز و روسکو تانر، بزرگان تنیس جهان تمرین می‌کرد و روزانه سه تا پنج هزار بار به توپ تنیس ضربه می‌زد.

آندره 13 ساله در کمپ نیک بولیتیری ثبت‌نام شد اما به دلیل اینکه وضعیت مالی پدرش نامناسب بود او تنها هشت هفته در این کمپ آموزش دید، اما نیک بولیتیری از او خواست دو سال مجانی در کمپ آموزش ببیند.

پس از گذشت یک سال، آندره به فردی ولگرد و الکی تبدیل و از کمپ اخراج شد. وقتی نیک بولیتیری بی‌تفاوتی او را دید از روانشناسان کمپ کمک خواست. آن‌ها دریافتند، رویای او موفقیت در تنیس حرفه‌ای است.

دیری نگذشت که آندره در ۱۶ سالگی نخستین حضور رسمی در رقابت‌های حرفه‌ای را تجربه کرد و در مرحله دوم مغلوب متس ویلاندر تنیسور بزرگ سوئدی شد.

مدال طلای المپیک، 69 قهرمانی در رقابت‌های انفرادی، سه جام دیویس و 30 میلیون دلار جایزه‌ نقدی، افتخارهای آغاسی است. او در 1100 دیدار انفرادی ATP 800 بار پیروز شده است.

آغاسی رکوردهای افسانه‌ای را در اختیار دارد. سال‌ها قهرمان شماره یک جهان بود، هشت بار مسابقات جایزه بزرگ را فتح کرد و جزو پنج تنیسور جهان است که چهار رقابت جایزه بزرگ را فتح کرده است.

او در سال دوم حضورش در رقابت‌های حرفه‌ای شش بار قهرمان شد، درآمدش به بیش از دو میلیون دلار رسید و در جایگاه سوم بهترین تنیسورهای جهان قرار گرفت. 

او به خاطر محدود بودن رنگ لباس‌ها بین سال‌های 1988 تا 1990 در رقابت‌های ویمبلدون شرکت نکرد. اما در سال 1990 رقابت‌های یو اس اوپن را فتح کرد.

در سال ۱۹۹۱، او با لباس سفید در جام ویمبلدون شرکت کرد و در دور چهارم رقابت‌ها حذف شد.

در سال ۱۹۹۵، پس از تراشیدن موهای سرش جام قهرمانی اوپن استرالیا را بالای سر برد و در جایگاه نخست بهترین تنیسورهای جهان قرار گرفت.  

سال ۱۹۹۹ برای آندره خوش‌یمن بود. او توانست گرند اسلم فرانسه و اوپن آمریکا را فتح و نامش را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.

آندره در سال ۲۰۰۰ برای دومین بار گرند اسلم اوپن استرالیا را برد. کاری که در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ انجام داد. در سال ۲۰۰۳ مسن‌ترین بازیکنی شد که توانسته به رده نخست بهترین تنیسورهای جهان صعود و هشتمین گرند اسلم زندگی‌اش را فتح کند.

آندره آغاسی یکی از انسان‌دوست‌ترین ورزشکاران تاریخ محسوب می‌شود. او و همسرش - استفی گراف - در طول پنج سال بیش از 60 میلیون دلار به پروژه‌ها و موسسات خیریه اهدا کرده‌اند.

آندره بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۶ در بیش از ۱۸۵ تور و مسابقه نمایشی شرکت کرده که درآمدهایشان به خانواده‌ها و کودکان بی‌پناه اهدا شد.