آغاز به‌کار نخستین مجمع خیرین حرم‌ساز کشور در ارومیه

یوسف افضلی در تشریح اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: با مشارکت جمعی از خیرین، نیکوکاران، فعالان اقتصادی، مدیران دستگاههای فرهنگی، اجتماعی و اصحاب رسانه، نخستین مجمع خیرین حرم‌ساز کشور طی آئینی با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه راه‌اندازی و آغاز به‌کار کرد.

وی تصریح کرد: منابع مالی پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات از محل نذورات خیرین و کمک‌های مردمی در ایران و سراسر جهان تامین می‌شود.

معاون هماهنگی و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: خیرین، شخصیتهای حقیقی مثل تک‌تک افراد جامعه، شخصیت حقوقی مثل انجمنهای خیریه، هیئت مذهبی، نهادها و سازمانها در فیض بازسازی عتبات مشارکت می‌کنند.

افضلی با بیان اینکه در فهرست نذورات اهدایی اقلام متفاوتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آن بخش از نذورات که نقدی است پس از واریز به بانک و با توجه به نیت ناذر، صرف امور عمرانی در حرمها می‌شود.

وی افزود: کمکهای غیر نقدی مردمی نیز دارای چند بخش است؛  اگر نذر ادا شده از سوی ناذر، زیورآلات گرانبها شامل طلا و نقره باشد، فلزات آن ذوب می‌شوند تا برای آبکاری در ساخت ضریح‌های مطهر، درها و کاشی‌های گنبدها استفاده شوند.غیر فلزات آن هم اگر قابل فروش باشند، فروخته شده و وجوه به دست آمده از آنها نیز به حساب بانک واریز می شود.

معاون هماهنگی و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: در قبال پرداخت این دسته از نذورات بسته به درخواست ناذر، رسید داده می‌شود؛ اما اگر نذورات اقلامی مثل فرش، مصالح ساختمانی، ماشین آلات صنعتی، خودرو و حتی مواد اولیه تهیه غذا مثل برنج، حبوبات و …. باشند، با توجه به قابل انتقال بودن آنها به عراق تصمیم گیری می‌شود؛ آن دسته از نذورات که امکان انتقال آنها وجود دارد آماده شده و به حرم‌های مطهر مربوطه ارسال می‌شوند.

افضلی گفت: بنابر درخواست مردم و خیرین، ستاد راهکارهایی را برای تسهیل زمینه مشارکت عمومی فراهم کرده است که ازجمله آن، پرداخت نذورات از طریق درگاه اینترنتی ستاد بازسازی عتبات عالیات به نشانی www.atabat.org  است.

وی افزود: همچنین هموطنان علاقه مند به مشارکت در فیض توسعه حرم‌های مطهر می‌توانند کمک‌های نقدی خود را با شماره‌گیری کد #888*4*733*(ستاره هفتصدو سی وسه ستاره چهار ستاره هشتصدو هشتاد و هشت مربع) اهدا یا به شماره حساب 110 نزد بانک‌های ملی، ملت و صادرات بنام ستاد بازسازی عتبات عالیات واریز کنند.

معاون هماهنگی و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره میزان مشارکت مردم استان آذربایجان غربی نیز گفت: مردم ولایتمدار استان آذربایجان غربی با اهداء 9 میلیارد تومان نذورات، در اجرای چند طرح توسعه‌ای اعتاب مقدسه مشارکت خواهند داشت.

افضلی تصریح کرد: مردم دوستدار اهل بیت استان آذربایجان غربی، هزینه اجرای یک هزارمترمربع از طرح توسعه حرم مطهر علوی که بنام صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در نجف اشرف در حال اجراست را متقبل شده‌اند.

وی توضیح داد: همچنین مردم استان آذربایجان غربی متعهد شدند تا با تامین هزینه اجرای یک‌هزارمترمربع از طرح توسعه حرم مطهر امام حسین علیه السلام که فاز اول آن بنام صحن عقیله بنی هاشم(س) در حال اجراست، در این امر مقدس مشارکت کنند.

به گفته معاون هماهنگی و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات ، زیرسازی و آسفالت دو کیلومتر از اطراف حرم امامین عسکریین(ع)در سامراء پروژه دیگری است که مردم محب اهل بیت استان آذربایجان غربی در آن مشارکت خواهند داشت.