تشریح نحوه هدایت تحصیلی دانش آموزان

علی زرافشان افزود: امسال دستور العمل هدایت تحصیلی تهیه و به استان ها ارسال شده و فرآیند ورود اطلاعات دانش آموزان براساس 100 امتیازی که مصوب در شورای عالی بوده در طول سال انجام شد.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش گفت: در راستای جلوگیری از بروز چالش هایی که سال گذشته وجود داشت تفویض اختیار به استان ها در هدایت تحصیلی، تهیه دستور العمل ها و ارسال به استان ها، ورود نمرات خرداد ماه دانش آموزان به سیستم و تعریف لایه های نظارتی از تدابیری است که امسال در راستای تسهیل فرآیند هدایت تحصیلی انجام شد تا این امر با آرامش برگزار شود.

وی با بیان این که ورود نمرات آزمون های استعداد و رغبت نیز در بهمن ماه انجام شده و بعد از امتحانات خرداد ماه نیز نمرات پایانی دانش آموزان وارد سیستم شده است، تصریح کرد: مدیریت هدایت تحصیلی امسال به استان ها واگذار شده است تا هر منطقه متناسب با شرایط و اقتضائات موجود کار هدایت تحصیلی را انجام دهد.

زرافشان خاطرنشان کرد: برای هدایت تحصیلی دو لایه نظارتی در استان و کشور تعریف شده است تا کنترل و نظارت خوبی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر این که تجربیات سال قبل نشان می دهد، دانش آموزان از یک یا دو رشته تحصیلی استقبال می کنند و دررشته های دیگر چنین استقبالی رخ نمی دهد، افزود: امسال اعلام شده دانش آموزانی که علاقمند به تحصیل در رشته های ریاضی، کاردانش و علوم انسانی هستند می توانند در هفته اول در مدارس ثبت نام شوند.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش گفت: برای دانش آموزانی که علاقمند به ثبت نام در رشته تجربی هستند براساس فرم شماره هفت که در دستور العمل هدایت تحصیلی آمده است ترتیب زماندار معرفی شده است تا اول کسانی که اولویت الف و سپس سایر اولویت ها ثبت نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: سال قبل 37 درصد دانش آموزان به رشته تجربی و بقیه به رشته های دیگر هدایت شده اند.

زرافشان با تاکید بر این که برنامه ششم توسعه، تکالیفی برای توسعه آموزش های فنی حرفه ای و مهارتی پیش بینی کرده است، افزود: درصددیم تا پایان برنامه ششم، شاخه فنی حرفه ای و کاردانش را به 50 درصد کل جمعیت دانش آموزی برسانیم.