دریافت هزینه برای تعویض کارت ملی بیش از مبلغ مصوب تخلف است

سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت:کارت های نمونه قدیم تاکنون توسط هیئت وزیران در دو مرحله تمدید شده و تمام افرادی که اعتبار کارت آنان از سال 80 تا 89 بوده تا پایان سال 96 معتبر است که باید برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.

وی افزود: اشخاصی که اعتبار کارت آن ها بعد از سال 90 است، همچنان دارای اعتبار است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه تاکنون بیش از 24 میلیون نفرکارت هوشمند ملی خود را دریافت و 36 میلیون نفر دیگر به غیر از افرادی که وارد 15 سالگی می شوند برای دریافت این کارت ها باقی مانده اند، تصریح کرد: به منظور سهولت در تردد افراد برای دریافت کارت هوشمند ملی  در نظر داریم تا اماکنی برای تحویل این کارت ها ایجاد شود تا اشخاصی که محل سکونت آنان به ادارات ثبت احوال، دفاتر پیشخوان و پست دور است از این امکان بهره مند شوند.

ابوترابی با اشاره به اینکه در برنامه ریزی های انجام شده سعی داریم تا پایان سال 97 پروژه کارت هوشمند ملی برای تمام افراد واجد شرایط در داخل کشور به اتمام برسد، افزود: به منظور صرفه جویی در مصرف کاغذ در دو استان قم و خوزستان به صورت پایلوت طرح ( اخذ مدارک بدون کپی)  اجرا می شود و به زودی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد تا علاوه بر صرفه جویی در مصرف کاغذ، مشکلاتی که در برخی مراکز برای تهیه کپی برای افراد پیش می آید نیز رفع شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: حداکثر مبلغی که از شروع درخواست برای کارت هوشمند ملی تا پایان دریافت آن  باید از سوی متقاضیان پرداخت شود 31 هزار تومان بوده که شامل 20 هزار تومانی است که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی به حساب خزانه دولت واریز می شود.

وی ادامه داد:، 9 هزار تومان  برای تکمیل ثبت نام و 2 هزار تومان بابت تحویل کارت دریافت می شود که این مبلغ مربوط به کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد و شیراز است و در برخی مناطق کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان هزینه دریافتی از متقاضیان کمتر از 31 هزار تومان است.

ابوترابی در پایان تأکید کرد: دریافت هزینه ای بیش از این مبلغ تخلف محسوب می‌شود و باید به ادارات ثبت احوال اطلاع داده شود، همچنین برای انجام پیش ثبت نام نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان به دفاتر نیست و افراد بدون پرداخت هزینه می توانند به آدرس www.ncr.ir مراجعه کنند.