مهمترین ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص «مهمترین ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش»، اظهار داشت: باید وزیر آموزش و پرورش از توان مدیریت فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد.

وی ادامه داد: باید وزیر آموزش و پرورش قدرت ایجاد تحول در این مجموعه بزرگ را داشته باشد؛ چرا که منشأ همه تحولات کشور آموزش و پرورش است.

دبیر کمیسیون آموزش مجلس با تأکید بر نقش محوری آموزش و پرورش در کشور، افزود: اگر آموزش و پرورش آسیب ببیند، همه ارکان دیگر نیز در دراز مدت آسیب می‌بینند و نگاه به آموزش و پرورش نباید نگاه حاشیه‌ای باشد بلکه باید اصیل و همراه با تعصب باشد و فردی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود، معتقد بوده و بر اساس الزامات بومی کشورمان مشکلات آموزش و پرورش را مرتفع کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی یادآور شد: فرد یاد شده باید بتواند از ظرفیت عظیم معلمان استفاده کند؛ در حالی که متأسفانه بعضی از وزرای این وزارتخانه معاونان خود را بیرون از مجموعه آموزش و پرورش آورده‌اند که این موضوع، آسیب‌زا بوده و توهین به جامعه معلمان است.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش به همه جا نیرو می‌دهد، حال چطور در خود ستاد و معاونت‌های این وزارتخانه نیروهای داخلی به کار گرفته نمی‌شود و این، ظلم مضاعف به آموزش و پرورش کشور است.

دبیر کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به ویژگی‌های دیگر وزیر آموزش و پرورش، متذکر شد: فرد یاد شده باید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کند؛ چرا که این سند سال‌ها در حال خاک خوردن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی با اشاره به ضرورت ارتقای سطح کیفی آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: وزیر باید برای افزایش کیفی آموزش و پرورش برنامه داشته باشد و مشخص کند می‌خواهد در سازمان‌هایی مانند سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه کار کند.

وی با بیان اینکه فردی که برای آموزش و پرورش انتخاب می‌شود باید برنامه زمانبندی شده‌ای داشته باشد، افزود: باید چنین فردی خود برنامه موردنظر را نوشته باشد نه اینکه دیگران برای او برنامه‌نویسی کرده باشد؛ ضمن اینکه وزیر آموزش و پرورش باید در تکریم معلمان به معنای واقعی کلمه عمل کند.

دبیر کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به وضعیت تألیف کتب‌های درسی، گفت: انتظار داریم در بحث تألیف کتاب‌های درسی که متأسفانه در سال‌های اخیر حرکت‌های لازم را نداشته و بعضاً اشکالاتی  وجود داشته است، خوب عمل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سلیمی با ابراز امیدواری از انتخاب یک فرد کارآمد، توانمند و معتقد از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر آموزش و پرورش، گفت: قطعاً مجلس نیز چنین فردی را در این مسیر کمک می‌کند.