ابتلای سالانه ۱۰ نفر به سرطان سینه

شهبر حقیقت در نشست خبری که در پژوهشکده معتمد برگزار شد با اشاره به وضعیت سرطان سینه در ایران اظهار داشت: این سرطان جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در کل دنیا بوده و ایران نیز از این مسئله مستثنی نیست.

وی افزود: بخش آمارها در حوزه سرطان‌ طی سال‌های گذشته حاکی از این بوده که سرطان سینه از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان بوده و سالی 30 درصد هزار مبتلا به این بیماری می‌شوند و به عبارتی سالانه 10 هزار مورد جدید در بین زنان شناسایی می‌شود.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: سرطان سینه جزو بیماری‌های نسبتاً قابل درمان بوده و 30 درصد این سرطان قابل پیشگیری و در 30 درصد موارد قابل درمان است  و در 30 درصد موارد ممکن است نتوانیم جلوی پیشرفت این بیماری را بگیریم.

حقیقت با بیان اینکه بقای 5 ساله این بیماری 71 درصد است، گفت: البته این عدد در مراکز خصوصی همچون مجموعه ما بزرگتر بوده و اگر اقدام تشخیصی و درمانی به موقع صورت گیرد این میزان حتی در سطح ملی افزایش یافته و می‌توان به سطح بین‌المللی برسیم.

وی با اشاره به اینکه میزان بقای عمر 5 ساله در بیماران مبتلا به سرطان سینه در آمریکا بالای 85 درصد است، گفت: البته یک بعد دیگر این مسئله که مورد غفلت واقع شده مسئله کیفیت زندگی است. خوشبختانه ما در ایران وضعیت خوب تشخیص و درمان این سرطان را داریم اما ضعف عمده، بعد کیفیت زندگی و اقدامات بازتوانی از هنگام تشخیص تا درمان است.