چرا گوشمان عفونت می کند؟

علیرضا جعفری عضو هیأت مدیره انجمن گوش، گلو و بینی گفت: ممکن است فردی با درد در قسمت گوش به متخصص مراجعه کند که منشأ آن در فک، دندان‌های عقل بالا و پایین باشد زیرا گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشترک هستند. 

وی افزود: همچنین ممکن است فردی مبتلا به سرطان حنجره شده باشد اما این موضوع خود را با درد گوش نشان دهد و درد در قسمت داخل گوش را حس کند اما دردهای پس‌سر معمولاً با گوش ارتباطی ندارند و در موارد بسیار نادری ممکن است عفونت شدید پشت گوش به صورت احساس سنگینی و فشار در پشت گوش خود را در دردهای گردن هم کشیده شود. 

عضو هیأت مدیره انجمن گوش، گلو و بینی ادامه داد: اما دردهای پس‌سر معمولاً ریشه عصبی دارد و بیشتر در افراد عصبی و کسانی که مشکلات اعصاب دارند خود را نشان می‌دهند. 

جعفری گفت: مشکلات گوش را می‌توان با معاینه معمولی در مطب تشخیص داد اما جالب است بدانید 50 درصد افرادی که با درد گوش مراجعه می‌کنند منشأ اصلی آنها فک و دندان است. 

وی گفت: معمولاً عفونت گوش به دو دسته عفونت گوش خارجی و میانی تقسیم‌بندی می‌شود که علت عفونت گوش خارجی دستکاری گوش، شنا کردن در آب‌های آلوده است اما علت عفونت گوش میانی بیشتر مربوط به حلق است و کسانی که سرما می‌خورند عفونت از گلو به گوششان می‌رسد که طبیعتاً درمان آن را گوش را درمان می‌کند.