به گزارش مهر: بعید است روزی را در شهر گردش کنی و با صحنه نزاع و دعوا روبرو نشوی، و بی تردید این صحنه ها برای کمتر کسی جالب و خوشایند است مگر آنکه خودش اهل دعوا و خشونت باشد.

علت این دعواها هرچه باشد بیش از جان و مال آدم ها ارزش ندارد اما گویا نوعی از تربیت است که ارزش این مشاجرات را حتی اگر خونین شود، کورکورانه ارج می نهد.

علت نزاع ها چیست

آسیب‌های اجتماعی، مسائل خانوادگی، عدم رعایت حقوق دیگران و درگیری‌های مرتبط با ترافیک، از مهم‌ترین عوامل بروز نزاع در جوامع کنونی هستند که از سوی کارشناسان مطرح شده است.

از سوی دیگر، این عوامل می تواند ریشه در زندگی ماشینی و مدرن شهرنشینی باشد که البته به شهرها اکتفا نکرده و به روستاها نیز کشیده شده است.

نزاع، بیشترین علت مراجعات مردم به پزشکی قانونی

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور در این زمینه آمار ناخوشایندی دارد.
عبدالرزاق برزگر با اشاره به اینکه شمار مراجعات نزاع در سال ۱۳۸۹ با افزایش ۶/۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن، به رقم ۶۲۹ هزار و ۳۶ نفر رسید گفت: در سال ۱۳۸۸ شمار مراجعان نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور، ۵۸۵ هزار و ۵۰۹ نفر بود که این رقم در سال گذشته با افزایش قابل توجهی مواجه بود.

۶۲۹ هزار و ۳۶ مورد مراجعه به پزشک قانونی در سال ۸۹

وی افزود: مراجعه کنندگان نزاع در فاصله سال های ۱۳۸۵تا ۱۳۸۹ گفت: در این سال ها، بیشترین شمار مراجعه به خاطر نزاع مربوط به سال ۱۳۸۹ با ۶۲۹ هزار و ۳۶ مورد و کمترین آن با رقم ۵۴۷ هزار و ۵۲۱ در سال ۱۳۸۶ بوده است.

برزگر با اشاره به آمار مرگ ناشی از سلاح سرد در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ افزود: بیشترین رقم مرگ ناشی از سلاح های سرد، مربوط به سال ۱۳۸۵ با رقم یک هزار و ۲۱۹ نفر و کمترین آن با رقم ۹۷۶ نفر مربوط به سال ۱۳۸۸ بوده است.

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور یادآور شد: با وجود بالا بودن آمار مراجعه در مورد نزاع در سال ۱۳۸۹ نسبت به چهار سال قبل از آن، آمار فوتی های ناشی از سلاح سرد در این سال، رقم هزار و ۹۳ نفر را به خود اختصاص داده است؛ در حالی که بیشترین موارد فوت ناشی از سلاح سرد در پنج سال اخیر، مربوط به سال ۱۳۸۵ با یک هزار و ۲۱۹ نفر بوده است.

افزایش مراجعات نزاع در سال جاری

آمار نزاع ها در سال جاری در کشور هنور منتشر نشده است اما در استان مرکزی این آمار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس اعلام پزشک قانونی استان، در شش ماهه نخست امسال میزان مراجعات نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مرکزی با افزایش ۴.۴ درصدی، از شش هزار و ۷۸۴ در نیمه اول سال گذشته به هفت هزار و ۸۵ مورد رسید.

از کل مراجعات نزاع در نیمه اول امسال در مرکزی، چهار هزار و ۹۸۷ نفر مرد و مابقی زن بوده اند.
همچنین در نیمه اول امسال بیشترین مراجعات نزاع در مرداد ماه با یک هزار و ۳۳۳ مراجعه و کمترین آن با یکهزار و ۲۲ مورد در فروردین ماه ثبت شده است.

طی سال گذشته ۱۱ هزار و۸۰۵ نفر به دنبال وقوع نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی این استان مراجعه کرده اند.

آموزش مهارت های زندگی اولین راهکار جلوگیری از نزاع

کارشناسان عبوم اجتماعی بر این باورند که آستانه تحمل مردم باید بالا برود و آنان بدانند کوچکترین نزاع و آسیب ناهنجاری های مضاعف بعدی را ایجاد می کند.

سهیلا محمدی کارشناسان مسائل اجتماعی در گفتگویی با اشاره به اینکه آموزش مهارت های زندگی به طور جدی باید در میان مردم افزایش یابد گفت: همه این رخدادهای تلخ معلول ناآگاهی است که با آموزش می توان درصد قابل توجهی از این مشاجرات و نزاع ها را کم کرد.

فیلمهایی که نزاع را تبلیغ می کند

این روزها بازار انواع فیلم های خارجی از کشورهای مختلف در تلوزیون ایران داغ است و البته اکثر آنان در جلب توجه مخاطب از طریق نزاع های حشونت بار است.

گویی امروز این فیلم ها آموزش دعوا را در دستور کار خود دارند.

نزاع و دعوا به هر دلیل، اخلاقی، تعصب قومی و قبیله ای، ناموسی، و ناهنجاری های رفتاری باشد غیر قابل توجیه است.

چرا که در حوادثی که در کشور رخ داده نشان داده، اولین آسیب این نزاع ها ایجاد احساس ناامنی است که به روشهای قانونی، قضایی و فرهنگی باید جلوی آن گرفته شود.