به گزارش ايسنا، در اين مطالعه كه طي سالهاي ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۸ ميلادي صورت گرفته، ۲۱ هزار فرد آلوده به ويروس ايدز با ۲۱۵هزار نفر كه آلوده به اين ويروس نبودند مقايسه شدند. از بين ۱۰ سرطاني كه در اين مطالعه بررسي شدند، نرخ ابتلا به شش نوع سرطان در بيماران ايدزي بيشتر بود.

به گزارش سایت اینترنتی وب ام دی، متخصصان بخش مطالعاتی مرکز تخصص «کیسر» در آمریکا در این بررسی‌ها دریافتند در بیماران ایدزی خطر ابتلا به سرطان‌های Kaposi, s Sarcama، سرطان غیرهوچکین، سرطان مقعد، سرطان لنفوم هوچکین، سرطان پوستی ملانوم و سرطان کبد به ترتیب ۱۹۹،۱۵، ۵۵،۱۹، ۱.۸، ۱.۸ برابر بیشتر از افرادی است که آلوده به این ویروس نیستند.

این متخصصان خاطرنشان کردند: کاهش تعداد سلولهای T شکل CD۴ شاخصی از کاهش توان سیستم ایمنی در مبتلایان به ایدز است. بنابراین تعجبی ندارد که با کاهش تعداد سلولهای CD۴ احتمال ابتلا به این سرطان‌ها افزایش پیدا کند اما به گفته پزشکان، ویروس ایدز به تنهایی عامل کاهش تعداد این سلولها نیست. این افراد اغلب دیگر فاکتورهای سرطان زا مثل مصرف الکل و سیگار را نیز دارا هستند و این فاکتورها نیز به نوبه خود در افزایش خطر ابتلا به سرطان و کاهش قدرت دستگاه ایمنی بدن نقش دارند.

اين مطالعات به تفصيل در نشريه آنلاين همه گيرشناسي سرطان، نشانگرهاي زيستي و پيشگيري به چاپ رسيده است.