به گزارش ایسنا، دكتر يوسف رشيدي با اشاره به آخرين سنجش ميزان آلودگي صوتي در تهران گفت: بر اين اساس مناطق ۶، ۱۰ ، ۱۱ ، ۷ و ۱۲ پرسر و صداترين مناطق پايتخت هستند كه علت عمده آن تردد بيشتر خودروها به دليل تمركز مراكز درماني، آموزشي، اداري و تجاري در اين مناطق است.

وی تصریح کرد: این بررسی‌ها نشان می‌دهد که منطقه ۲۲ و پس از آن منطقه ۵ به دلیل وسعت منطقه و حجم تردد کمتر و واقع شدن تعداد بزرگراه‌های کمتر در این مناطق کم‌سروصداترین مناطق پایتخت هستند.

مهندس حسین مهرآوران، مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا نیز با تاکید بر اینکه اندازه‌گیری‌های این شرکت نشان می‌دهد میزان آلودگی صوتی در پایتخت تمامی مناطق بیش از حد مجاز است به ایسنا گفت: علیرغم تدوین استانداردهای آلودگی صوتی تنها این استانداردها در خودروهای تولیدی رعایت می‌شوند و خودروهای در حال تردد و موتورسیکلت‌های تولیدی و در حال تردد هیچگونه استانداردی در خصوص آلودگی صوتی رعایت نمی‌کنند.

وی از ارسال لایحه‌ای به شورای شهر تهران در خصوص اجباری شدن تست صدا در مراکز مکانیزه معاینه فنی خودروهای تهران خبر داد و افزود: در صورت تصویب این لایحه انجام تست صدا در تمامی مراکز معاینه فنی تهران الزامی می‌شود و این مراکز موظف به نصب دستگاه‌های سنجش آلودگی صوتی خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌شوند.

مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه آمارها نشان می‌دهد موتورسیکلت‌ها عامل ۵۰ درصد آلودگی صوتی تهران هستند، گفت: قطعا مسئولان باید در خصوص این دسته از وسایط نقلیه تدبیری جدی بیندیشند.

وی به شرایط ویژه منطقه ۲۱ اشاره کرد و افزود: این منطقه به دلیل واقع شدن فرودگاه مهرآباد در آن و پرواز هواپیماها، وجود ریل راه‌آهن در جنوب آن و تعدادی واحدهای صنعتی و بزرگراههای برون‌شهری از آلودگی صوتی بالایی برخوردار است اما به دلیل آنکه سنجش صورت گرفته بر اساس میزان تردد خودروها بوده است این موارد در تراز آلودگی صوتی این منطقه لحاظ نشده است.

مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اندازه‌گیری میزان آلودگی صوتی در اطراف مراکز آموزشی درمانی پایتخت گفت: آمارها نشان می‌دهد یکهزار و ۷۰۰ مرکز آموزش درمانی در شهر تهران از وضعیت بحرانی آلودگی صوتی برخوردارند که مهمترین امر در خصوص این مراکز آن است که در طرح‌های تفصیلی اجازه ساخت وساز مراکز پرسر و صدا در اطراف مراکز آموزشی و درمانی داده نشود. از سوی دیگر مراکز موجود نیز می‌توانند با نصب دیوارهای عایق صوتی و استفاده از پنجره‌های دوجداره در کوتاه‌مدت میزان آلودگی صوتی را کاهش داده و در صورت لزوم محل خود را جابجا کنند.

وی تاکید کرد: فهرست مراکز آموزشی و درمانی بحرانی به لحاظ آلودگی صوتی طی گزارشی به مناطق مختلف شهرداری تهران داده شده است تا در صورت نیاز و شکایت در این زمینه اقدامات لازم در خصوص نصب دیوارهای عایق‌های صوتی در اطراف مراکز صورت گیرد.

مدیر واحد صوت شرکت کنترل کیفیت هوا به سنجش روزانه میزان آلودگی صوتی در مناطق مختلف اشاره کرد و گفت: بر این اساس ساعات ۲ تا ۳ صبح کم‌سروصداترین ساعات پایتخت بوده و پیک آلودگی صوتی بین ساعات ۶ تا ۹ صبح است. از سویی دیگر از ساعت ۱۶ تا ۲۲ نیز میزان آلودگی صوتی در تهران کاهش یافته و پس از ساعت ۲۲ شاهد کاهش قابل ملاحظه آلودگی صوتی در تهران هستیم.

وی علت عمده آلودگی صوتی در شبهای تهران را تردد خودروهای سنگین که در روز اجازه تردد ندارند دانست و به ایسنا گفت: میزان پیک آلودگی صوتی در مقوله ورودی و خروجی شهر تهران به دلیل خروج این خودروها پیش از ساعت ممنوعیت از ۴ صبح آغاز می‌شود.

مدير واحد صوت شركت كنترل كيفيت هوا به آلودگي صوتي در منطقه يك اشاره كرد و گفت: منطقه يك بر خلاف ساير تهران به دليل واقع شدن رستورانها و مراكز تفريحي در آن ميزان آلودگي صوتي آن تا ساعت ۱ بامداد به طور مستمر بوده و پس از آن شاهد كاهش افت آلودگي صوتي در آن هستيم.