به گزارش جام نیوز به نقل از سایت رادیو فرانسه در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۱۱ (۶ آذر)، در حالی ‏که قرار است به ابتکار سازمان ملل متحد، صدها کارشناس و پژوهش‏گر فعال در زمینه ‏مسائل اقلیمی و هواشناسی، در شهر دوربان Durban آفریقای جنوبی گرد هم آیند تا از یک سو، نتایج حاصله از نشست سال ۲۰۰۹ در کپنهاگ Copenhagen را بررسی کنند و از سوی دیگر برای آینده ‏نزدیک برنامه ‏ریزی کنند، سازمان جهانی هواشناسی در آخرین گزارش خود اعلام کرد که در سال ۲۰۱۰ میزان تراکم گازهای آلاینده دی‏ اکسید کربن، متان و پروتوکسید ازت به بیشترین حد نصاب تاریخی خود رسیده است.
این گازها موسوم به «گازها‏ی گل‏خانه ‏ای»، مسبب اصلی فرآیند گرمایش کره‏زمین هستند و نکته‏ نگران کننده همین مورد است. چرا که در نشست جهانی اقلیمی دو سال پیش در کپنهاگ که با حضور ۱۹۲ کشور برگزار شده بود، تمامی دولت‏های حاضر، تعهد کرده بودند که به سرعت میزان تولید گازهای گل‏خانه‏ ای کشورهای خود را کاهش دهند و بدین ترتیب بتوان میزان افزایش دمای متوسط کره زمین را زیر مرز دو درجه نگه داشت.
حال بنا به گزارش سازمان جهانی هواشناسی، تولید گازهای گل‏خانه‏ای نه تنها کاهش نیافته، بلکه سال ۲۰۱۰ رکورد تاریخی میزان تراکم آن‏ها در جو کره‏ زمین نیز شکسته شده است.
بنا بر اظهارات پژوهش‏گران سازمان جهانی هواشناسی، مضرترین گاز تولید شده توسط فعالیت صنعتی انسان، دی‏ اکسید کربن است که اندازه ‏آن در جو، از سال ۱۷۵۰ به بعد، یعنی آغاز دوران صنعتی کره ‏زمین تا به حال، به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته است. در حالی ‏که در ده‏ها هزار سال قبل از انقلاب صنعتی، میزان دی‏ اکسید کربن موجود در هوای کره‏ خاکی ما کاملاً یکسان بوده است.
گفتنی است، گازهای گل‏خانه ‏ای دور جو کره ‏زمین قرار می‏گیرند و نوعی حباب بزرگ تولید کرده، سبب می‏شوند که نور خورشید که به زمین می‏تابد و منعکس می‏شود، در جو بماند و از آن خارج نشود(مانند این‏که با آینه ‏ای برخورد ‏کند) و بار دیگر به سوی کره زمین بازگردد.
بدین ترتیب، کره ‏ی زمین گویا در یک گل‏خانه‏ قرار دارد و دمای هوا به همین دلیل به ‏طور غیرطبیعی دائماً افزایش می‏یابد.
در این رابطه، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی با اشاره به آمار و ارقام بی‏سابقه‏ تراکم گازهای گل‏خانه‏ ای در جو کره زمین، متذکر شد که حتی اگر از همین امروز جهانیان به تولید بی ‏رویه گازهای گل‏خانه‏ ای در کشورهای خود پایان بخشند، کماکان گازهای حاضر در جو زمین، ده‏ها سال باقی خواهند ماند و بدون شک تعادل بسیار ظریف و شکننده ‏کره‏زمین، وضعیت اقلیمی و زیست محیطی آن را متزلزل خواهند ساخت.
بنا بر آخرین پیش‏بینی سازمان جهانی هواشناسی، با استناد به آمار و ارقام اخیرکه توسط آژانس بین‏ المللی انرژی منتشر شده، تا سال ۲۰۳۵ تراکم گاز دی‏ اکسید کربن در جو کره ‏ی زمین، به میزان ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. که این امر سبب خواهد شد تا دمای کره خاکی ما به ‏طور میانگین ۳.۵ درجه افزایش یابد که این خود حاکی از شکست اهداف و پیمان‏های نشست کپنهاگ است. جایی که قرار بود تمهیدات لازمه اتخاذ گردد تا دمای متوسط کره‏زمین حداکثر دو درجه افزایش یابد.
از سوی دیگر، گروه پژوهش‏گران و متخصصین بین ‏المللی که تغییر و تحولات اقلیمی را زیر نظر دارند، پس از نشستی در کامپالا Kampala، پایتخت اوگاندا و بررسی هزاران تحقیق و پژوهش مختلف جهانی، آخرین گزارش خود را منتشر ساخته‏ اند.
بنابر این گزارش، به دنبال ادامه‏ فرایند گرمایش کره ‏زمین و شدت گرفتن این پدیده در قرن بیست و یکم، فجایع طبیعی حاصله از دگرگونی و تحولات آب و هوایی، بیش از پیش مشاهده خواهد شد؛ از گردبادهای مخرب گرفته تا باران‏های سیل ‏آسا و یا خشکسالی ‏های بی‏ نظیر.
این گزارش متذکر می‏شود که فرایند گرمایش کره زمین سبب می‏شود که کرانه ‏های دریاها را آب بگیرد، میزان آب بالا برود، یخچال‏های طبیعی در حال آب شدن هستند و خصوصا پدیده ‏ی پرمافروست Permafrost یعنی وجود مناطقی در کره زمین که همواره در آن یخبندان است، کم‏ کم از بین خواهد رفت.