چه کنیم تا سنگ کلیه نگیریم؟

می دانستید از هر ۱۰ نفر در دنیا یک نفر حداقل یک بار هم شده در طول زندگی اش سنگ کلیه دفع کرده است و یا برای درمان سنگ کلیه تلاش کرده؟ متاسفانه ابتلا به کلیه سنگ ساز روز به روز بیشتر می شود و علت آن عدم آگاهی از عواملی است که باعث بروز این بیماری می شود.

امروز به شما می گوییم چطور با ۶ روش ساده نگذارید کلیه هایتان سنگ بسازد. یا اگر سنگ سازی دارد چطور با این روش ها به درمان سنگ کلیه بپردازید.

۱ – تعریق بدن تان را دست کم نگیرید

سونا، ورزش های سنگین و هات یوگا (Hot Yoga) برای سلامتی مفید است ولی یکی از علت های سنگ کلیه هم است. چرا؟ انجام این ورزش ها خصوصا در تابستان باعث می شود تا بدن از طریق عرق آب از دست بدهد و ادرار کم شود. در واقع عرق بیشتر مساوی است با ادرار کمتر. وقتی کلیه ها ادرار کمتری دفع می کند مواد معدنی رسوب شده به صورت سنگ راه مجاری ادرار را می بندد.

راه حل : زیاد آب بخورید تا ادرار بیشتری از بدن خارج شود. پس یک راه حل سادهآب رسانی بدن بخصوص در تابستان و هنگام ورزش یا فعالیت های بدنی زیاد است.

۲ – مساله فقط نمک نیست

نمک به طور طبیعی در بسیاری از غذاها حتی میوه ها و سبزیجات، آجیل، غلات ، حبوبات و حتی شکلات و چای وجود دارد. مواد غذایی که بیشترین میزان نمک را به طور طبیعی در خود دارد عبارت اند از : بادام زمینی، اسفناج، شکلات، سیب زمینی و ریواس. پس کسانی که کلیه سنگ ساز از نوع اکسالات کلسیم دارند بهتر است در خوردن این مواد غذایی جانب اعتدال را نگه دارند. به هیچ وجه آن ها را از رژیم غذایی خود حذف نکنید بلکه کم مصرف کنید. خیلی ها فکر می کنند با نخوردن این مواد غذایی سنگ کلیه تشکیل نمی شود. ولی باید بدانید وقتی کلیه ادرار تولید می کند نمک به کلسیم می چسبد و سنگ تولید می کند.

راه حل : غذاها و نوشیدنی های حاوی نمک و کلسیم را با هم بخورید. به این شکل نمک و کلسیم در معده به هم می چسبند و با هضم آن ها قبل از رسیدن به کلیه، تشکیل سنگ هایی از این نوع به میزان زیادی کاهش می یابد.

۳ – کلسیم دشمن نیست

 

خیلی ها فکر می کنند متهم اصلی سنگ های کلیه کلسیم است. ولی احتمالا خیلی از مبتلایان به بیماری کلیه این تجربه را داشته اند که با وجود قطع یا مصرف بسیار کم کلسیم بازهم کلیه سنگ سازی کرده است. حتما تعجب می کنید از این که بدانید مصرف کم کلسیم باعث سنگ سازی می شود.

راه حل : کلسیم را از برنامه غذایی حذف نکنید. بلکه آن را همراه با غذاهای حاوی نمک طبیعی که در مورد دوم گفتیم مصرف کنید.

۴ – فقط یک بار نیست

دفع سنگ کلیه یکی از بدترین دردها است و متاسفانه با یک بار هم تمام نمی شود. تحقیقات نشان داده وقتی یک بار سنگ دفع می شود احتمال سنگ سازی مجدد وجود دارد. پس حتی بار اول که کلیه سنگ سازی می کند به پزشک مراجعه کنید و حتما درمان را چه دارویی چه رعایت رژیم غذایی ادامه دهید.

راه حل : اگر داروها و رژیم غذایی تان را که متخصص تجویز می کند ادامه ندهید امکان بازگشت سنگ سازی کلیه، نارسانی کلیه و حتی بیماری های ناشی از آن وجود دارد.

۵ – سبک زندگی موثر است

گاهی وقت ها سنگ سازی کلیه دوره ای است. یعنی گاهی سنگ سازی می کند گاهی نه. این سنگ ها معمولا از نوع سیترات پتاسیم است. نوشیدن آب میوه هایی که اسید سیتریک دارد این نوع سنگ ها را از بین می برد. مواقعی که سنگ کلیه ندارید نوشیدن شربت آبلیمو از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند. البته سعی کنید این شربت را حتی الامکان بدون شکر مصرف کنید. در واقع اسید سیتریک موجود در لیموترش مانع از چسبیدن کلسیم به املاح دیگر و تشکیل سنگ می شود.

راه حل : شربت آبلیمو یا لیموناد را امتحان کنید.آبلیمو از بهترین موادی است که می توانید برای درمان سنگ کلیه از آن کمک بگیرید. وقتی کلیه سنگ ساز شد علاوه بر داروهای که پزشک تجویز می کند این شربت را میل کنید و ببینید چه تاثیری دارد. این شربت نه تنها روی کلیه ها بلکه کل سلامت بدن موثر است. شربت آب لیمو حتی اگر سنگ ها را کامل از بین نبرد حداقل باعث می شود تا بزرگ تر نشوند.

۶- همه سنگ ها مثل هم نیستند

 

گاهی سنگ ها نه از اگزالات کلسیم بلکه از اسید اوریک تشکیل می شود. در این صورت برای درمان سنگ کلیه از این نوع یا پیشگیری از تشکیل آن مواظب خوردن غذاهایی مثل گوشت قرمز و صدف و پروتئین های حیوانی باشید. چون این نوع خوراکی ها حاوی اوره هستند. وقتی اوره خون بالا می رود ادرار اسیدی و امکان تشکیل این نوع سنگ کلیه بیشتر می شود.

راه حل : استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه ها، لبنیات کم چرب، نوشیدنی با شیرینی کم تر و محدود کردن استفاده از پروتئین حیوانی و عدم مصرف الکل مانع از افزایش اوره خون و تشکیل سنگ کلیه اسیداوریکی می شود.