تخصیص منابع مالی برای پرداخت حقوق کارکنان آموزش و پرورش

 سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم تکریم و معارفه مدیران‌کل پیشین و فعلی دفتر وزارتی که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: واقعه تلخ تصادف دانش‌آموزان هرمزگانی که منجر به فوت و مجروح شدن این عزیزان شد،‌ غم بزرگی برای خانواده بزرگ تعلیم و تربیت محسوب می‌شود، امیدوارم در آینده با بررسی و رفع کاستی‌ها شاهد این اتفاقات ناگوار نباشیم.

وی با اشاره به اهمیت دفتر وزارتی تصریح کرد: کار در حوزه دفتر وزارتی همراه با ظرایف و حساسیت‌های زیادی است و به گونه‌ای که این دفتر بیشترین کار را بر عهده دارد و باید در همه شرایط آرامش را بر دیگر بخش‌های آموزش و پرورش حاکم کند.

بطحایی با تأکید بر کار تخصصی و حرفه‌ای، گفت: حتی خطاهای کوچکی در این حوزه هم می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به کل آموزش و پرورش وارد کند.

وی دقت و نظم در امور را مهم‌ترین ویژگی افراد شاغل در دفتر وزارتی عنوان کرد و ادامه داد: در این دفتر مکاتبات فراوانی با نهادهای مختلف کشور انجام می‌شود لذا نیروهای این دفتر باید امانتداری و وفاداری سازمانی را در سرلوحه اقدامات خود قرار دهند تا بتوانند خدمت به مردم و معلمین را به نحو موثری انجام دهند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: کارشناسان دفتر وزارتی باید نسبت به امورات اداری و اجرایی آموزش و پرورش مسئولیت مشترک داشته باشند و در برابر هر اتفاقی، مسئولانه رفتار کنند که تا کنون این شرایط در این حوزه برقرار بوده است.

بطحایی گفت: امیدوارم به برکت این اعیاد مبارک بتوانیم با همراهی همه ارکان آموزش و پرورش، خدمتی در خور شأن مردم و معلمین را انجام دهیم.    

وزیر آموزش و پرورش همچنین در آیین تکریم و معارفه مرضیه گُرد رئیس سابق سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی  و مجتبی زینی‌وند رئیس جدید این سازمان که در ساختمان مرحوم علاقه‌مندان برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و رهبر کبیر انقلاب و آرزوی سلامتی و توفیق برای رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: حادثه اسفناکی که برای دانش‌آموزان هرمزگانی رخ داد، همه را اندوهگین نمود؛ از خداوند منان برای آن عزیزان غفران الهی و برای خانواده هایشان صبر جمیل مسألت دارم و آرزو می کنم مصدومان هرچه سریع تر سلامتی خود را به دست آورند.

وی افزود: شرایط حاکم بر کشور به گونه ای است که نه تنها آموزش و پرورش، بلکه اغلب دستگاه‌های اجرایی کشور برای بقا، نیازمند تقویت مشارکت‌های غیردولتی هستند و باتوجه به آنچه تحت عنوان ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی در اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آمده است، تحقق آن بدون مشارکت بخش غیردولتی، ممکن نیست.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: توسعه و پیشرفت کشور، نیازمند تقویت و توسعه بخش خصوصی است و این امر در همه دستگاه‌ها به ویژه آموزش و پرورش امری حیاتی است.

وی با اشاره به تخصیص منابع مالی برای پرداخت حقوق کارکنان، خاطرنشان کرد: با این وضعیت، اعتبارات دولتی برای توسعه بسیار ناچیز است بنابراین اگر توسعه را محدود به بخش دولتی کنیم، از یک ظرفیت بزرگ خود را محروم نموده‌ایم.

وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: البته منظور از مشارکت، تنها مشارکت مالی نیست، مشارکت مالی بخشی از حمایت‌های غیردولتی است، بخش دیگر آن ارائه ایده‌ها و راهکارها برای ارتقای وضعیت آموزش و پرورش است که باید همواره از آن به عنوان یک فرصت استفاده شود.

بطحایی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در جشنواره شهید رجایی مبنی بر توسعه مشارکت‌های مردمی، گفت: دولت یازدهم، علی رغم همه مشکلاتی که با آن مواجه بود و تصورات غلطی که در برخی اذهان در خصوص مدارس غیردولتی ایجاد شده بود، سهم مدارس مذکور را از 8 درصد در ابتدای دولت به 11 درصد در پایان کار دولت یازدهم افزایش داد که این نشان از عزم دولت تدبیر و امید برای رفع مشکلات آموزش و پرورش دارد.

وی خرید خدمات آموزشی را یکی از دیگر از تأکیدات رئیس جمهور دانست و اظهار کرد: تا قبل از دولت تدبیر و امید، موضوع خرید خدمات ‌آموزشی هیچگاه عملی نشد و برای اولین بار در دولت یازدهم بود که این امر محقق شد.

وزیر آموزش و پرورش، مأموریت اصلی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی را توسعه ظرفیت های بخش غیردولتی در دولت دوازدهم خواند و خاطرنشان کرد: منظور از توسعه مشارکت‌ها، تنها توسعه مدارس و مراکز غیردولتی نیست، بلکه باید تلاش شود از ظرفیت های موجود شهرداری ها و شوراها بیش از پیش استفاده شود.

وی استفاده از ظرفیت‌های موجود جامعه را از آموزه‌های دینی دانست و عنوان کرد: مدیریت قبلی سازمان زحمات زیادی در مسیر توسعه مشارکت ها متحمل شدند که جای تقدیر دارد و امید است، مدیریت جدید با روحیه خستگی ناپذیری که دارند با کار کارشناسانه و صبر و پایداری بیش از پیش در راه توسعه بخش های غیردولتی تلاش کنند.