تأکید روحانی بر بازبینی اردوهای دانش‌آموزی

بامداد روز جمعه 10 شهریورماه 1396 یادآور حادثه‌ای تلخ در نظام تعلیم و تربیت کشور است، در اذهان ثبت شد.

هفت دانش‌آموزان شهرستان‌های رودان، میناب و جزیره هرمز به همراه یکی از مربیان سازمان دانش‌آموزی در سانحه واژگونی اتوبوس اردویی دانش‌آموزان هرمزگانی از بین دیگر همشاگردی‌های خود پَر کشیدند و تعداد زیادی هم مصدوم و نقص عضو شدند.

شدت این حادثه به قدری بود که دل تمام مردم ایران را در 10 شهریورماه به درد آورد و تمام مسئولان عالی رتبه کشوری در پیام‌های تسلیت جداگانه خواهان رسیدگی به این حادثه و پیگیری از حوادث مشابه شدند.

اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش و تعلیق اردوهای دانش‌آموزی

فردای روز حادثه بود که وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای تمامی اردوهای دانش‌آموزی را تا زمان بازنگری شیوه‌نامه اردوی به حالت تعلیق درآورد.

«در این اطلاعیه ضمن ابراز تأسف عمیق از سانحه اخیر واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان اعزامی به اردوی تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی، اشاره شده است، یک تیم تخصصی، ماموریت یافته است تا گزارشی از برگزاری و برنامه‌ریزی اعزام دانش‌آموزان به اردوی مذکور را به همراه علل و عوامل بروز حادثه مورد بررسی و اعلام نظر قرار دهد.»

«در این اطلاعیه یک کار گروه تخصصی نیز ماموریت یافته تا با مشارکت معاونت‌های مربوطه نسبت به بازنگری و اصلاح ضوابط و مقررات برگزاری اردوها و بازدیدها با رویکرد افزایش ضریب  ایمنی دانش‌آموزان در سفرهای گروهی، حداکثر ظرف یک ماه آینده اقدام نماید.»

«در این اطلاعیه مقرر شده است تا بازنگری شیوه نامه برگزاری اردوها و بازدید دانش‌آموزی و... تا زمان بررسی مجدد دستورالعمل مذکور، اعزام دانش‌آموزان در شب، جز از طریق وسیله نقلیه ریلی وهوایی ممنوع می‌باشد.»

به گزارش فارس، در شیوه‌نامه اردویی دانش‌آموزان، حرکت اتوبوس‌های اردویی در مناطق گرمسیری در شب هنگام بلامانع است؛ حرکت اتوبوس اردوی دانش‌آموزان هرمزگانی در شب باعث خواب آلودگی راننده شد و متأسفانه حادثه تلخی رخ داد.

در ادامه پیگیری و پیشگیری حوادث اردوهای دانش‌آموزی، رئیس جمهور در نخستین جلسه هیأت دولت پس از وقوع این حادثه، دستور پیگیری، همچنین تعلیق اردوها و بازنگری شیوه‌نامه اردویی دانش‌آموزان را صادر کرد.

رئیس جمهور: فرصت یک ماهه برای بازبینی دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان عصر یکشنبه در ابتدای جلسه هیأت دولت با ابراز تأسف از سانحه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان دختر هرمزگانی، اظهارداشت: خبر ناگوار سانحه رانندگی که به جان باختن و مصدومیت تعدادی از دختران دانش‌آموز انجامید، همه ملت ایران را اندوهگین کرد.

روحانی افزود: این نخستین بار نیست که استعدادهای آینده کشور قربانی حوادث جاده‌ها می‌شوند و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و به ابراز تأسف بسنده کرد.

رییس جمهور تصریح کرد: لازم است دستورالعمل اردوهای دانش‌آموزی با عبرت‌آموزی از این حوادث، ظرف یک ماه توسط وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی بازبینی جدی شود و به تصویب برسد و تا آن زمان حرکت شبانه اتوبوس‌های این گونه اردوها ممنوع شود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید مقررات مربوط در مورد ایمنی و استاندارد وسایل نقلیه و رانندگان برای حمل و نقل دانش‌آموزان به دقت اعمال شود، گفت: اینگونه اردوها باید در سطح گسترده‌تر و محلی برنامه ریزی شود و از مسافت‌های طولانی اجتناب گردد. همچنین لازم است اطلاعات مربوطه به طور کامل در اختیار اولیاء دانش‌آموزان قرار گیرد و با رضایت و همکاری آنان اجرا شود.

اکنون وزارت آموزش و پرورش یک ماه فرصت دارد تا با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شیوه‌نامه اردوهای دانش‌آموزی را اصلاح و بازنگری کند تا دیگر شاهد حوادث تلخ و ناگوار اردوهای دانش‌آموزان نباشیم.