آیا راهی برای نجات فلامینگوها هست؟

اهالی روستاهای روستای بسترم، کشاورزان مزارع محمدآباد استهبان و سمن‌های مردم‌نهاد به کمک فلامینگوها آمدند تا جوجه‌هایی که توان خروج از سطح نمکی و خشک تالاب را نداشتند نجات دهند. اما بخش اعظمی از این پرندگان بی‌گناه همچنان در تالاب حضورداشته و بر روی سراب بختگان سرگردان‌اند.

نبی الله مرادی  سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس با اعلام این خبر که فلامینگوها در بستر بختگان زمین‌گیر شده‌اند، افزود: با توجه به خشک شدن دریاچه بختگان و به خطر افتادن جان جوجه فلامینگوها و تسهیل مهاجرت آخرین بازمانده‌های فلامینگو از این دریاچه، ادارات محیط زیست شهرستان‌های استهبان، نی‌ریز، پارک بختگان، مردم بومی منطقه و کشاورزان استهبان و جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد، با لوله‌گذاری 2500 متر از چاه  آب مزارع کشاورزی محمدآباد استهبان به نزدیکی محل جوجه آوری فلامینگوهای بختگان نسبت به تأمین آب موردنیاز جهت ایجاد زیستگاه جایگزین برای جوجه فلامینگوهای باقی‌مانده اقدام کردند.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به  بارش‌های سال گذشته در این منطقه اظهار داشته است، تعداد فراوانی از فلامینگوها تخم‌گذاری و جوجه آوری داشتند و با آغاز فصل گرما و خشک شدن تالاب، فلامینگوهای نابالغ که قادر به پرواز نبودند در نمکزار بختگان اسیر شدند و در اقدامات اولیه با کمک اهالی روستای بسترم با کندن و حفر کانال در تالاب، برکه‌هایی در محل تجمع فلامینگوها ساخته شد و فرصتی از طبیعت جهت رشد و نمو جوجه فلامینگوها گرفته شد و تعداد بسیار زیادی نیز مراحل رشد را طی کرده و منطقه را ترک کردند.

مرادی بابیان اینکه باقیمانده جوجه‌ها که نسبت به جمعیت اولیه زیاد هم نیستند گفته است: این فلامینگوهای باقیمانده در منطقه به لحاظ غلظت زیاد نمک در آب کانال‌های حفرشده با مشکل مواجه شده و حتی به مزارع و روستاهای اطراف تالاب پناه می‌بردند پس تصمیم بر آن شد که برای کمک به این جوجه‌ها با لوله‌گذاری و انتقال آب‌زیستگاه مصنوعی ساخته شود.

وی با تشکر از همراهی اهالی روستای بسترم، کشاورزان مزارع محمدآباد استهبان و سمن‌های مردم نهادی که به کمک فلامینگوهای گرفتار آمده بودند، تأکید کرد: آماری از میزان تلفات وجود ندارد اما جوجه‌هاى بى‌جان متعددى در گوشه و کنار بستر دریاچه قابل‌مشاهده هستند.

دریاچه بختگان در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز در استان فارس و در شهرستان نی‌ریز قرار دارد که از سال 1348 در جرگه مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرارگرفته، اما سال‌هاست همچون 15 تالاب دیگر استان فارس با خشکیدگی کامل دست‌وپنجه نرم می‌کند.

این تالاب که زمانی یکی از بهترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و کلونی‌های چند 10 هزارتایی فلامینگوها بود، اکنون چند سالی است که با بارش باران‌های فصلی به‌طور موقت احیاشده و به قتلگاه پرندگان مهاجر در تابستان تبدیل می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به خشکیدگی کامل این تالاب باید راهی برای عدم ورود فلامینگوها به منطقه پیدا کرد تا در سال‌های آتی شاهد از بین رفتن فلامینگوهای بیشتری نباشیم.