چگونه از بروز حملات میگرنی پیشگیری کنیم؟

افزایش قطر سرخرگ تمپورال باعث کشش رشته‌های عصبی اطراف آن می‌شود که این امر منجر به آزاد شدن مواد شیمیایی می‌گردد. این مواد شیمیایی باعث ایجاد تورم و بزرگ شدن بیش از حد سرخرگ می‌شود که هرچه این افزایش قطر بیشتر باشد درد ایجاد شده نیز بیشتر خواهد بود.

دلیل عصبی ابتلا به میگرن به‌طور دقیق مشخص نیست اما محققان تصور می‌کنند که ورود ترکیبات شیمیایی از عروق خونی به سلول‌های مغزی می‌تواند در ایجاد حملات میگرنی موثر باشد.

ریسک فاکتورها: 

جنسیت: خانم‌ها بیش از آقایان از سردردهای میگرنی و غیر‌میگرنی رنج می‌برند‌ تا جایی که طبق آمارهای جهانی شیوع میگرن در زنان، سه برابر بیش از مردان است که این میزان 18درصد کل جمعیت زنان را دربر می‌گیرد.

علت این مسئله نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی و یائسگی است.

زمینه‌های ارثی: زمینه‌های ژنتیکی و سابقه خانوادگی نیز از دلایل مهم ابتلا به این نوع از سر درد است.

سن: میگرن در هر سنی می‌تواند آغاز شود. هرچند اولین حملات معمولا در دوران بلوغ روی می‌دهد اما در اغلب افراد میزان این حملات در دهه سوم زندگی به حداکثر رسیده و پس از آن از شدت این حملات کاسته می‌شود.

تفاوت سردردهای میگرنی با سردردهای تنشی معمول چیست؟

در افرادی که دچار سردردهای میگرنی هستند، درد ضربان‌دار و عمیق مشاهده می‌شود در حالی‌که سردرد تنشی با فشار به سر یا اطراف گردن همراه است.

موقعیت ایجاد درد در سردردهای میگرنی، در پشت سر یا نزدیک به چشم یا در یک طرف سر است در حالی که سردردهای تنشی در سراسر پیشانی، سر یا در گردن گزارش می‌شود.

شدت درد در سردردهای میگرنی تا حدی است که معمولا افرادی که دچار حمله میگرنی می‌شوند توانایی انجام کارهای روزمره یا تمرکز بر امور را از دست می‌دهند. در حالی‌که سردردهای تنشی معمولا خفیف هستند.

زمان سردردهای میگرنی معمولا طولانی است در حالی که سردردهای تنشی در زمان کوتاهی بهبود می‌یابند. در سردردهای میگرنی تهوع، استفراغ و ناراحتی معده دیده می‌شود که در سردردهای تنشی این علائم تجربه نمی‌شود.

یک تا دو روز قبل از شروع میگرن علائمی ازجمله یبوست، افسردگی، اسهال، بیش‌فعالی، تحریک‌پذیری و سفتی گردن مشاهده می‌شود که این علائم در سردردهای تنشی وجود ندارد.

علت ایجاد سردردهای تنشی معمولا استرس، کم‌خوابی و خستگی زیاد است اما از جمله عوامل ایجاد میگرن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف الکل
  • نور زیاد
  • مصرف کافئین
  • صداهای بلند
  • بوی شدید
  •  برهم خوردن الگوی خواب و تغذیه
  •  مصرف شیرینی و غذاهای فرآوری شده

چگونه از بروز حملات میگرنی پیشگیری کنیم؟ 

تا سال‌های اخیر محققان دوری از عوامل موثر در ایجاد میگرن را به‌عنوان بهترین راهکار در جلوگیری از شروع این حملات می‌دانستند اما دوری از برخی از این عوامل در عمل ممکن نیست و همچنین این پرهیز همیشه موثر نیست. از این رو تغییر در سبک زندگی می‌تواند مانعی موثر در شروع این حملات باشد. از موثرترین راهکارها جهت ممانعت از ایجاد حملات میگرنی می‌توان به داشتن الگوی منظم خواب و تغذیه، کنترل استرس، ورزش هوازی منظم، پرهیز از اضافه وزن و عدم مصرف داروهای استروئیدی اشاره کرد.