بستری 36 حاجی ایرانی در بیمارستان

طاهر درودی رئیس بیمارستان هلال احمر مکه مکرمه؛ در مورد شرایط زائران مکه مکرمه اظهار داشت: امسال کارهای جدیدی در بیمارستان های صحرایی منا و عرفات انجام شد

وی افزود: با همکاری سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی هلال احمر توانستیم فضای بهتر و با کیفیت تری را برای راه اندازی بیمارستان صحرایی منا با ظرفیت 52 تخت و قابلیت افزایش 10 تخت بیشتر برای شرایط خاص و بحرانی ایجاد کنیم.

رئیس بیمارستان هلال احمر مکه مکرمه همچنین در مورد امکانات اضافه شده به بیمارستان صحرایی تصریح کرد: در زمان حضور زائران ایرانی در مشعر یا مزدلفه، پزشکان هلال احمر به  همراه دو دستگاه آمبولانس مجهز به موبایل ICU خدمات درمانی سرپایی را به بیماران ارائه می‌کردند و در صورت نیاز به ارائه خدمات بیشتر، اعزام بیمار به بیمارستان انجام می‌شد.

درودی در خصوص رمی جمرات و حضور سه روزه زائران در منا گفت: امسال تیم‌های امدادی هلال احمر به همراه تجهیزات، کوله‌ و کاورهای امدادی در مسیر رفت و بازگشت زائران در فواصل 300 تا 400 متری حضور داشتند و به حجاج ایرانی خدمت رسانی می‌کردند و با توجه به شدت گرمای هوا با ارائه خدمات خود از بروز گرمازدگی در زائران جلوگیری کردند.

آماده باش تیم های واکنش سریع در بیمارستان منا برای حوادث احتمالی

وی در مورد تدابیر امدادی هلال احمر برای مواجه با حوادث احتمالی گفت: امسال تیم‌های واکنش سریع به همراه تجهیزات کامل در اتاق بحران بیمارستان منا در حالت آماده باش بودند و در صورت نیاز به خدمات بیشتر علاوه بر تیم های امدادی اولیه، خدمات ارائه می‌کردند.

رئیس بیمارستان هلال احمر مکه مکرمه در خصوص بیمارستان ها و درمانگاه های موجود و امکانات آن ها خاطر نشان کرد: ما وضعیت خوبی را در منا داشتیم و در زمان بازگشت زائران به مکه، بیمارستان مدینه مجددا در روز 13 ذی الحجه با حضور روستا رئیس بیمارستان مدینه راه اندازی شد. درمانگاه‌های اقماری در شهر مدینه بلافاصله و همزمان با راه اندازی بیمارستان، به مرور راه اندازی شدند و در حال ارائه خدمات به زائران هستند.

درودی در رابطه با وقوف اضظراری در ایام تشریق گفت: امسال نیز همانند سال های گذشته تیم های ما در ایام تشریق در رابطه با وقوف اضطراری با امکانات بیشتر به همراه آمبولانس های مجهز به موبایل ICU حضور داشتند و زائران را هدایت و همراهی می کردند.

وی در ادامه با توجه به وقوف اضطراری زائران خاطر نشان کرد : امسال با تمهیدات مناسب توانستیم وقوف را از حالت اضطراری به اختیاری تبدیل کنیم تا زمان وقوف زائران در عرفات بیشتر شود و امیدواریم این رویه در سال‌های آینده هم قابل اجرا باشد.

درودی در پایان در مورد تعداد بیماران بستری شده و تعداد حجاج فوت شده در طول ایام حج گفت: در حال حاضر 22 زائر در بیمارستان مکه مکرمه و 14 زائر در بیمارستان سعودی بستری هستند و طی چند روز گذشته حدود 60 بیمار نیازمند خدمات رسانی فوری و سریع‌تر در مکه از طریق فرودگاه جده به ایران منتقل شدند و با توجه به اینکه برخی از بیماران در کاروان ها همراه داشتند، تلاش کردیم تا برای رفاه حال آن ها، همراهانشان مانند همسر، فرزند و یا سایر بستگان را هم با همان پرواز به کشور منتقل شوند.

رئیس بیمارستان هلال احمر مکه مکرمه تصریح کرد: تا کنون 23 زائر(یک نفر در مدینه و باقی آن ها در مکه مکرمه) در بیمارستان هلال احمر، هتل‌ها و کاروان ها، مسجد الحرام و همچنین در بیمارستان های سعودی فوت شدند.